  • 1. Data: 2024-07-15 13:25:11
    Temat: Czy sprzedawcom tak wolno ? (płatność kartą vs płatność gotówką - różnica w cenie)
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Dziś w tzw. osiedlowym warzywniaku spotkałem się z taką sytuacją.
    Zostały mi zaproponowane 2 ceny. Przy płatności kartą cena była wyższa
    niż przy płatności gotówką (całe 2zł :)))
    Rozumiem tak po ludzku czemu sprzedawcy tak robią, ale moje pytanie
    brzmi: czy sprzedawcom wolno tak robić?

    Dla wtajemniczonych: teraz w warzywniaku wydać 50 - 70 zł to jest żaden
    problem, więc i tam pojawiły się terminale płatnicze, bo kwoty są już
    znaczne i upadł taki mit, że terminala w warzywniaku nie opłaca się
    utrzymywać:)))

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2024-07-15 14:09:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 Jul 2024 13:25:11 +0200, Tomaszek wrote:
> [...]
    > brzmi: czy sprzedawcom wolno tak robić?
    >
    > Dla wtajemniczonych: teraz w warzywniaku wydać 50 - 70 zł to jest żaden

    Ale ciągle można też kupić towaru za 2 zł :-)

    > problem, więc i tam pojawiły się terminale płatnicze, bo kwoty są już
    > znaczne i upadł taki mit, że terminala w warzywniaku nie opłaca się
    > utrzymywać:)))

    Pojawiły się IMHO z innych przyczyn - choćby jest obowiązek ustawowy
    od 2022r, jeśli masz kasę fiskalną.

    I być może masz właśnie dowód, że się nie opłaca :-)

    Nie wiem ile akceptant bierze prowizji od płatności, ale może się
    okazać, ze min 1zl.

    Czy tak wolno ... chyba nie, ale przez lata widziałem np
    "rabat 2% naliczany automatycznie przy płatności gotówką".
    A tak, to już chyba można :-)

    Potem spadły prowizje, i chyba przestali ... a potem sklep się wycofał
    z biznesu. Raczej z innych przyczyn.

    J.

  • 3. Data: 2024-07-15 14:15:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 Jul 2024 13:41:35 +0200, A. Filip wrote:

    > Sprzedawca ma _mieć_ prawny obowiązek dotowania banksterów prowizją od
    > transakcji?
    >
    > Obstawiam w ciemno że w umowie na terminal jest "drobnym druczkiem" że
    > tak nie wolno. Wiec w praktyce sprawa sprowadza się do tego czy za coś
    > takiego odbierają terminal (podłączenie terminala do systemu)

    Jeśli jest obowiązek posiadania terminala, to nie wiem, czy tak wolno.
    Ale karę umowną to pewnie wolno naliczyc :-)

    > w okresie nachalnego promowania płacenia kartami.
    > IMHO Państwu wymuszanie "równości cen" niespecjalnie się opłaca bo traci
    > podatek inflacyjny od gotówki.

    A od pieniędzy na kontach nie ma?

    Natomiast ... w przypadku płatnosci KK banki udzielają kredytu, a
    procentów nie widać, przynajmniej ode mnie.
    Duzo tego nie ma, na miesiąc raptem, ale przy dzisiejszych stopach to
    może być 0.5%. A prowizja od sklepu coś chyba 0.3% ... i jeszcze
    trzeba się nią dzielić.

    PRzy czym obrót gotówką to też koszty, chyba że ... na następny dzień
    się jedzie na targ, i tam jest z rączki do rączki ...

    J.

  • 4. Data: 2024-07-15 15:20:38
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 15.07.2024 o 13:25, Tomaszek pisze:
> [...]
    > niż przy płatności gotówką (całe 2zł :)))
    > Rozumiem tak po ludzku czemu sprzedawcy tak robią, ale moje pytanie

    A nie cena jedna, ale na jedno rabat a na drugie rabatu brak?

  • 5. Data: 2024-07-15 15:24:33
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 15.07.2024 o 13:41, A. Filip pisze:
    > Sprzedawca ma _mieć_ prawny obowiązek dotowania banksterów prowizją od
    > transakcji?

    Nie ma chyba też obowiązku posiadania terminala?

> [...]
    > takiego odbierają terminal (podłączenie terminala do systemu)
    > w okresie nachalnego promowania płacenia kartami.

    Kablować go nie zamierzam niezależnie czy to legalne czy nie, ale jak
    zapłacę banknotem 100 zł to niech nie marudzi, że wydać nie ma. Ja też
    mogę nie mieć mniejszych banknotów. Najwyżej nie kupię albo nabije na
    terminal kwotę taką jaką przyjąłby gotówką.

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2024-07-15 15:28:01
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 15.07.2024 o 14:09, J.F pisze:

    > Czy tak wolno ... chyba nie, ale przez lata widziałem np
    > "rabat 2% naliczany automatycznie przy płatności gotówką".
    > A tak, to już chyba można :-)

    Takiego czegoś nie widziałem:) Z dużego miasta jesteś? Ja z Warszawy.

    --
    t0maszek

  • 7. Data: 2024-07-15 15:37:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 Jul 2024 15:24:33 +0200, Tomaszek wrote:
    > Nie ma chyba też obowiązku posiadania terminala?

    IMHO jest. np
    https://www.fakturaxl.pl/kiedy-terminal-platniczy-je
    st-obowiazkowy-w-firmie

    > Kablować go nie zamierzam niezależnie czy to legalne czy nie, ale jak
    > zapłacę banknotem 100 zł to niech nie marudzi, że wydać nie ma. Ja też

    Ale to teraz problem klienta.

    > mogę nie mieć mniejszych banknotów. Najwyżej nie kupię albo nabije na
    > terminal kwotę taką jaką przyjąłby gotówką.

    Gorzej, jak towar zwrócic się nie da.

    J.

  • 8. Data: 2024-07-15 16:20:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Jul 2024 13:25:11 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Rozumiem tak po ludzku czemu sprzedawcy tak robią, ale moje pytanie
    > brzmi: czy sprzedawcom wolno tak robić?

    Co nie zabronione, jest dozwolone. A robią tak po prostu dlatego że od
    płatności terminalowych płacą haracz sieciom czy bankom.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2024-07-15 16:42:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 Jul 2024 15:28:01 +0200, Tomaszek wrote:

    > Takiego czegoś nie widziałem:) Z dużego miasta jesteś? Ja z Warszawy.

    To akurat był sklep komputerowy Arest z Wrocławia.
    Ceny miał niskie ...

    J.

  • 10. Data: 2024-07-15 16:54:27
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    W dniu 15.07.2024 o 16:42, J.F pisze:

    > To akurat był sklep komputerowy Arest z Wrocławia.
    > Ceny miał niskie ...

    Wiele lat temu jak karty płatnicze były nowością kolega robił
    zakupy w sklepie komputerowym. Czyste płytki CD, papier do drukarki,
    dostał zniżkę to jeszcze coś dobrał i poszedł do kasy płacić.
    A przy kasie kasjerka że zniżka będzie jak zapłaci gotówką.
    No i miał szczęście że był z kolegami i udało się tę gotówkę zebrać. :-)
    Historia się powtarza.