    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 30 Jun 2012 01:41:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1o9v$4i9$1@cougar.axelspringer.pl>
    <js1s9n$5n1$2@inews.gazeta.pl> <js26fq$2qk$1@cougar.axelspringer.pl>
    <js29cv$sgb$1@inews.gazeta.pl> <js7lho$mqh$1@cougar.axelspringer.pl>
    <js7lmn$19i$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206250048500.4024@quad>
    <js9dlo$re1$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206252222140.2988@quad>
    <s...@b...pl>
    <jskd7h$pt6$1@inews.gazeta.pl>

    On Fri, 29 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Bo defakto nie jest wprost powiedziane, że nie.

    Kiedy ostatnio czytałeś PoRD, ale nie na wyrywki?
    +++
    3. Sygnały œwietlne majš pierwszeństwo przed znakami drogowymi
    regulujšcymi pierwszeństwo przejazdu.
    ---

    Jeśliby zielone światło nie uchylało nakazu wynikłego ze STOP,
    to by znaczyło, że zielone światło NIE MA pierwszeństwa przed
    znakiem STOP.
    A przepis ustawy dotyczy "całości znaku", nie pojedynczej
    cechy znaku STOP.
    Zasada prawna pierwszego rozumowania nazywa się a contrario.
    Zasada prawna drugiego rozumowania to ratio legis, jakby
    ustawodawca chciał, aby uchylana była wyłącznie cecha
    określania pierwszństwa przez znak, zapisałby "mają
    pierwszeństwo przed pierwszeństwem określonym znakami"
    (wtedy tylko pierwszeństwo wynikłe ze STOP byłoby uchylone,
    nakaz zatrzymania pozostałby w mocy).

    Zwróć uwagę, że przepis nie odnosi się do kierujących, ale
    wprost do elementów sterowania ruchem (znaku i sygnału).

    > I znów jest to kwestia interpretacji :(

    Przesadzasz.
    IMVHO, doskonała sprawa dla NSA ;)
    (jeśli w CK-K "obowiązują inne zasady")