    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: art 212KK i próba "wykpienia się" organów scigania.
    Date: Wed, 1 Nov 2006 11:22:24 +0100

    Użytkownik "Troll Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    news:ei9r82$7gq$1@inews.gazeta.pl...

    > a to od kiedy? To oskarzony musi dowiesc ze posiada dowody na zachowanie o
    > ktore pomawia pokrzywdzonego a nie pokrzywdzony ze nie jest jeleniem.

    Od zawsze. Przed sądem obowiązuje zasada, że osoba, która coś twierdzi musi tego
    dowieść. A więc, jeśli pytający twierdzi, że wystawiający komentarz napisał
    nieprawdę, to musi tego dowieść. A możliwość udowodnienia kłamstwa silnie zależy
    od treści komentarza. Bo jak ktoś napisał, że jest niezadowolony ze
    sprzedającego, to możemy się z tym zgadzać, albo nie, ale jemu wolno być
    niezadowolonym. Co innego, jak napisał, że nie dostał paczki, a pytający ma
    potwierdzenie doręczenia - choćby jako wynika złożonej na poczcie reklamacji.

    Było w historii prawa kilka wyjątków od tej zasady, ale zawsze prowadziły do
    strasznych rzeczy. Ostatni znany mi wyjątek, to Niemcy Hitlerowskie. Czytałem
    gdzieś, że oni tam mieli taki zapis, że to oskarżonym miał obowiązek dowieść
    swej niewinności. No i zgodnie z tym zapisem kilka milionów osób dostało
    wyroki - niektórzy karę śmierci.