eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze › Re: Wyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze
  • Data: 2009-07-28 07:11:58
    Temat: Re: Wyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    browar pisze:
    > Jako, że jestem laikem w sprawach prawa proszę Was o pomoc. Jakie
    > przywileje/korzyści/obowiązki niesie za sobą wyodrębnienie prawa
    > własności lokalu mieszkalnego odwołując się do art.17 znacznik 14 ust.
    > 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych?

    Przywileje:
    teoretycznie większy wpływ na to co się dzieje z budynkiem i terenem
    działki, poprzez możliwość powołania wspólnoty (jeśli ponad 50% lokali w
    budynku zostanie wyodrębnionych). W praktyce to średnio działa, ludzie
    często się nie palą do zakładania wspólnot, zwłaszcza jeśli spółdzielnia
    działa skutecznie i jest solidna.

    Korzyści
    posiadanie KW (ale to można również przy spółdzielczym własnościowym
    prawie założyć), co w przyszłości ułatwi sprzedaż, wzięcie kredytu,
    ograniczy prawa spółdzielni (teoretycznie, patrz wyżej). Plusem odrębnej
    własności jest fakt że w KW w I dziale jako właścicielem ułamka gruntu
    na którym stoi Twój budynek jesteś Ty a nie spółdzielnia.
    Jasne i "cywilizowane" (w przeciwieństwie do "spółdzielczego
    własnościowego") prawo własności. Szczegóły dlaczego tak jest lepiej
    znajdziesz w definicji "spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu",
    między innymi:

    I. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest ograniczonym prawem
    rzeczowym, na jego treść składają się dwa podstawowe uprawnienia: prawo
    do korzystania z przydzielonego członkowi lokalu oraz prawo do
    rozporządzania swoim prawem w tym wynajęcia albo oddania do bezpłatnego
    korzystania zgodnie z przeznaczeniem bez zgody spółdzielni
    mieszkaniowej. W razie chęci zmiany przeznaczenia (np. na lokal
    użytkowy) obligatoryjna zgoda spółdzielni (bo spółdzielnia MIESZKANIOWA)
    Lokator nie jest współwłaścicielem gruntu na którym stoi budynek.

    II. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest prawem zbywalnym,
    przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji, czyli można takie prawo
    do mieszkania sprzedać, zapisać komuś w testamencie, obciążyć hipoteką.

    III. Osoba posiadająca spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu może
    założyć księgę wieczystą, ale nie jest to konieczne.

    IV. Faktycznym właścicielem budynku w którym znajdują się lokale
    mieszkaniowe, pozostaje spółdzielnia.

    Obowiązki:
    opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i podatek od nieruchomości które
    w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu opłaca
    spółdzielnia (są zwykle zawarte w czynszu) po przekształceniu trzeba
    płacić samemu (pilnować tego).

    --
    pozdrawiam
    MZ