eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze › Re: Wyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze
  • Data: 2009-07-28 07:54:15
    Temat: Re: Wyodrebnienie prawa własności lokalu mieszk. / prawo spółdzielcze
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Liwiusz pisze:

    > A tak, remonty na koszt innych dzięki swoim ludziom, to zawsze będzie
    > opłacalne. Nie rozmawiajmy jednak o patologii, bo wyjdzie nam na to, że
    > nie opłaca się pracować, bo zawsze można ukraść, a poprzez swoich ludzi
    > w policji ukręcić łeb sprawie.

    Nie no, faktycznie nie mówmy o patologii. Miałem na myśli raczej to, że
    aktywna obecność na zebraniach na których uchwalany jest porządek
    remontów pozwala negocjować. U nas standardem jest że pojawia się lista
    rzeczy dla każdego budynku które są do zrobienia i wspólnie ustala się
    co w którym jest robione i w jakiej kolejności. Wszystko jest
    upubliczniane, wstęp na zebrania jest wolny. Dlaczego jest taniej?
    Prosty przykład: gdy zapadła decyzja o docieplaniu bloków spółdzielnia
    rozpisała przetarg na docieplenie 20 budynków i dostała cenę o 30%
    niższą per budynek niż ta sama firma była skłonna dać w/w wspólnocie
    który chciała docieplać tylko swój budynek. W hurcie jest taniej.

    > Jeśli jednak założyć, że każdy z tych bloków ma być traktowany tak
    > samo, to czy to będzie 20 bloków, czy 1 blok, sytuacja niewiele będzie
    > się różniła, pomijając może koszty samego zarządzania (które też łatwiej
    > kontrolować w 1 bloku, niż 20-blokowej, czy większej spółdzielni. Duża
    > spółdzielnia ma tę zaletę, że osoby z bloku A mogą przez lata płacić na
    > remonty osób z bloku B, a swojego remontu doczekać się po 5 latach.

    Owszem, to może być czasami problem, jednak patrz wyżej. Tak samo może
    się okazać że jeśli komuś ze wspólnoty na ostatnim piętrze cieknie dach
    to pozostali nie będą się poczuwać do współfinansowania remontu bo to
    nie im kapie woda.
    Poza tym czasami są tzw. sytuacje awaryjne (ostatnio po ulewach zalało
    piwnice i węzły ciepłownicze w 3 spółdzielczych blokach) i wtedy jednak
    rezerwa celowa spółdzielni mocno się przydała, straty naprawiono w 2
    dni, zapobiegając uszkodzeniu pomp i reszty automatyki. Gdyby trzeba to
    było finansować z kasy jednego bloku, nie wiadomo czy skończyłoby się
    jeszcze w tym roku a urządzenia stojące w półmetrowej wodzie szlag by
    trafił po tygodniu.

    Każde rozwiązanie ma swoje "zady i walety". Spółdzielnie to mimo
    wszystko "kołchozy" ze wszystkimi ich wadami, ale ... Co się bardziej
    opłaca to już trzeba w gronie mieszkańców przedyskutować.

    --
    MZ