    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wizyta SM
    Date: Fri, 17 Apr 2009 23:39:51 +0200

    Użytkownik "Artur" <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
    news:17cz98orgol5l.ezgm4r6j87am$.dlg@40tude.net...
    > Sprawcy?
    > Popełnił wykroczenie lub przestępstwo?

    Moim zdaniem nie - a w każdym razie taki ostatecznie wypływa wniosek z
    postawy STrażników Miejskich. Stąd też mi do niczego to legitymowanie nie
    pasuje.

    > Czy to ma wynikać z okazania przez wątkotwórcę dowodu osobistego czy z
    > treści rozmowy reprezentantów SM z nim?

    No włąśnie to z niczego nie wynika.

    > A jeżeli doszło już do okazania (czy jak to określił wątkotwórca,
    > wręczenia) można domniemywać iż popełnił on .... hmmm .. wykroczenie? a
    > może przestępstwo?

    Teoretycznie uprawnienia do legitymowania SM działają po ujawnieniu
    wykroczenia lub przestępstwa. Policjant, to może w ostateczności
    stwierdzić, ze delikwent do poszukiwanego był podobny. poszukiwanych
    mnóstwo, jakby co podobnego spokojnie się znajdzie.

    > Fakt - autor postu nie zapytał przedstawicieli Samorządu Lokalnego o
    > powód
    > legitymowania. Czy z założenia w takim przypadku należy zakładać iż
    > okazując dokument tożsamości przyznaje się do czegoś tam, co mu, albo
    > później sobie zanotują owi funkcjonariusze?

    Nie, no bez przesady. Ja to raczej rozpatruję w kategoriach uprawnień
    ustawowych SM.

    > Jeżeli odpowiedź jest twierdząca - to moim zdaniem - powinna to stanowić
    > iż nikt, dopóki nie zostanie skazany wyrokiem sądowym, nie powinien
    > okazywać dowodu tożsamości funkcjonariuszom.
    > Chyba że nie fortunnie się wyraziłeś Robercie.

    Moim zdaniem moja wypowiedź jest fortunna, tylko Ty jej nie zrozumiałeś. Po
    prostu uważam, że Strażnicy pospieszyli się z legitymowaniem, zanim jeszcze
    ustalono, czy w ogóle doszło do wykroczenia.

    > Ja tam "wyczytałem" że niczego nie ustalono, że autorowi postu nie
    > określono "odpowiedniej długości łańcucha dla psa".

    W ustawie tego nie ma, ale w ramach dopuszczalnej interpretacji Strażnik
    miał prawo uznać, że jego zdaniem powinno to być 3 metry (przykładowo).
    Wówczas właściciel psa albo mógłby uznać racje Strażnika i sznurek wydłuzyć
    (byłoby to pouczenie), albo uznać, że strażnik nie ma racji i strony
    spotkały by się przed sądem, który by rozstrzygną ten ważki problem, czy
    sznurek powinien mieć 2 czy 3 metry.

    > W czym nie widzisz konsekwencji Robercie?

    W postępowaniu Straży Miejskiej.