    From: " " <a...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Tu można poprzeć ks.Tadeusza Isakowicz-Zalewskiego
    Date: Sat, 17 Jun 2006 11:29:27 +0000 (UTC)

    >> (a krzyżacy?)
    >co z nimi?
    W posłuszeństwie zabijali, takie jest moje odczucie, choć nie zmam historii
    tego zakonu, no, ale w końcu lektury czytałam, na filmie byłam.

    > "Płynie stąd owa ?całkowita uległość Duchowi Świętemu?, ...."
    > ADHORTACJA APOSTOLSKA OJCA ŚWIĘTEGO
    > JANA PAWŁA II REDEMPTIONIS DONUM

    Cytat (skrót [...] pochodzi z książki, nie ode mnie.):
    "Człowiek zawsze ma obowiązek słuchać swego sumienia, nawet gdyby było ono
    niepokonalnie błędne. Nie wolno tylko człowiekowi trwać w błędzie, nie
    usiłując przekonać się o tym, jaka jest prawda.
    Jeżeli Newman stawia sumienie nad autorytetem, to nie głosi nic nowego niż
    to, co należy do stałego Magisterium Kościoła. Sumienie, jak uczy Sobór "jest
    najtajniejszym ośrodkiem i sanktuarium człowieka, gdzie przebywa on sam z
    Bogiem, którego głos w jego wnętrzu rozbrzmiewa [...] Przez wierność sumieniu
    chrześcijanie łączą się z resztą ludzi w poszukiwaniu prawdy i rozwiązywaniu
    w prawdzie tych problemów moralnych, które narzucają się tak w życiu
    jednostek, jak i we współżyciu społecznym. Im bardziej bierze górę prawe
    sumienie, tym więcej osoby i grupy ludzkie unikają ślepej samowoli i starają
    się dostosować do obiektywnych norm moralności." Jan Paweł II, "Przekroczyć
    próg nadziei" Lublin 1994, str.143/144.

    Wydaje mi się, że te cytaty nie są sprzeczne, bo Duch Święty ma chyba coś
    wspólnego z sumieniem, ale proszę mnie więcej cytatami nie przekonywać, bo
    nie jestem teologiem, nie mam przygotowania teoretycznego, ani dostępu do
    tego typu materiałów, ani specjalnych chęci poznawać teorii,bo to dla mnie za
    trudne, i wierzę, że ta teoria mi w życiu nie będzie potrzebna.

    >. Za kard. Dziwiszem zaleciłbym tygodniowe rekolekcje w Tyńcu.
    Jak tam wszystkich będzie zsyłał do Tyńca, to zabraknie miejsc.

    > zwalczasz księży, czy co ?
    Nie, ja tylko uprzedzam co może być dalej, a że wszyscy mają równe prawa.

    > kard. Dziwisz przeprasza,
    Nie można przepraszać za kogoś (za internautami).

    > bp Życiński prosi pokrzywdzonych o kontakt.
    1.Jakiś adres www?
    2.Skąd pokrzywdzony ma wiedzieć kto go skrzywdził, jeśli nie ma dostępu do
    akt?

    > unikają jedynie szumu medialnego, co nie wydaje mi się takim głupim
    > pomysłem, mając na uwadze poziom naszych dziennikarzy.
    TAK, właśnie dlatego problem powinien być prawnie rozwiązany jak najszybciej,
    by w międzyczasie dziennikarze nie mogli nikogo skrzywdzić.

    > I tak nagle kard. Dziwisz zaczął się bać utraty autorytetu...
    Nie wiem, czy się w tej chwili boi utraty autorytetu, wiem, że go na pewno
    obecnie traci, lub już stracił.

    > Ten sam, który był świadkiem zamachu na JP II
    Z tego nic nie wynika, plotki internetowe mówią, że na placu, w dniu zamachu
    były służby bezpieczeństwa, czy one też mają być dla mnie autorytetem?

    > i ma sporo powodów, żeby nie lubić SB i jej pomagierów.
    Nie wiem.

    > jasne, papież był daleko, w ogóle nie wiedział co się w kraju dzieje, ...
    Ale kard Dziwisz, to nie papież. Nie każdy jak widać wie czego nie wie.

    >Wiadomo przecież, że wszyscy TW działali wyłącznie z wiary w komunizm i
    > z chęci zysku. Nikt nie był szantażowany, straszony, nikomu nie grożono.
    Piszesz to poważnie, czy ironicznie?

    > Wiadomo też, że ks. Zaleski - pokrzywdzony przez UB - działa wyłącznie w
    > celu wspólnego dobra, i z całą pewnością nie ma w nim ani odrobiny chęci
    > odwetu.

    >Kościół nie działa szybko, i czasem pośpiech i odwet nie są wskazane.
    Tu nie chodzi o pośpiech, ani o odwet, tylko o dopuszczenie ujawnienia prawdy.