  • Data: 2020-09-06 20:34:14
    Temat: Re: Sprawa zamieciona
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 06.09.2020 o 18:38, RadoslawF pisze:

    > Uznano że przekroczyli uprawnienia a dyskusja była dlaczego
    > dokonywali próby zatrzymania bez widocznych identyfikatorów.
    > Policyjna wierchuszka przekonywała że tak powinno być.

    Nie chce mi się szukać tamtej dyskusji, ale o ile ówczesne przepisy to
    dopuszczały, to na pewno trudno uznać, że "tak powinno być". Z
    doświadczenia sądzę, że planowali zatrzymanie podejrzanego zanim
    wsiądzie do pojazdu. Stąd policjanci po cywilnemu pod domem
    poszukiwanego. Akcja z pościgiem cywilnym radiowozem i zatrzymywania go
    podczas postoju na "czerwonym" nie wygląda mi na zaplanowaną, a raczej
    na jakąś improwizację. Jeśli ktoś taki plan zatwierdził, to przede
    wszystkim on powinien iść siedzieć za pomysł realizacji tego przez
    nieumundurowanych policjantów.

    Natomiast znalazłem https://tiny.pl/7jrhg artykuł z 2015 roku chyba
    podsumowujący całość. Przeczytaj go. Wynika z niego, że sądy ustaliły,
    że użycie broni było zasadne. Ktoś (prokurator) bardzo chcąc doprowadzić
    do skazania wymyślił zarzut spowodowania zagrożenia dla innych osób i tu
    sąd pierwszej instancji ich skazał, zaś zanim wyrok się uprawomocnił, to
    zdarzenie się przedawniło, więc nikt tego nie ocenił, tylko postępowanie
    umorzono. Tak przynajmniej ja rozumiem ten artykuł.

    Na końcu jest wypowiedź adwokata, którą pozwolę sobie tu zacytować:
    Wyrok oznacza, że oskarżeni zostali uznani za winnych zarzucanych im
    czynów, czyli nieprawidłowego działania funkcjonariuszy, powodując
    śmierć i kalectwo tych ludzi. Ale ze względu na to, że postępowanie
    trwało ponad 10 lat, sprawa została umorzona przez przedawnienie -
    tłumaczy Wiesław Michalski, adwokat rodziny zmarłego 19-latka. Tym samym
    funkcjonariusze w świetle prawa są niekarani i mogą nadal pracować w
    policji. Czyli, choć sąd uznał, ze nie będzie tego rozpatrywał z uwagi
    na przedawnienie, to "racja i tak musi być po naszej stronie" i wg
    adwokata uznał ich za winnych. Ciekawe, czy coś takiego powiedział
    jakikolwiek adwokat, bo to jest niedorzeczne. Niedorzeczne zwłaszcza, że
    sądy tych policjantów kilkukrotnie uniewinniały.

    --
    Robert Tomasik