  • Data: 2007-09-10 18:43:03
    Temat: Re: Przejecie firmy i pracownikow
    Od: Olgierd <n...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 10 Sep 2007 07:29:24 -0700, Marcin Majchrzak napisał(a):

    > Znajomy pracuje w sredniej wielkosci firmie (ok 400 pracownikow), z
    > czego miejscowa filia liczy niecala setke. Ostatnio w zwiazku z
    > przegranym przetargiem firma postanowila rozwiazac ow oddzial.
    > Pracownicy mieli przejsc do konkurencji - nie wiem czy jakas umowa
    > miedzy firmami byla, czy tez kazdy ze zwalnianych dostal jakas
    > indywidualna propozycje lub jest pewien ze taka dostanie. Wydaje mi sie,
    > ze to jest istotne ze wzgledu na art 26[1] KP.

    Art. 23(1) kp. To jest częściowo istotne, tj. przepis ten będzie miał
    zastosowanie jeśli firmy się dogadały.

    > Stara firma chce, aby kazdy z pracownikow sam zlozyl wypowiedzenie z
    > pracy. Wyglada na to, ze chca zaoszczedzic na odprawach. Pracownicy maja
    > jeszcze kilka dni na decyzje.

    Co to znaczy "mieli przejść do konkurencji"? Czy obecna i przyszła firma
    zawarły jakieś porozumienie? Czy obecny pracodawca chce rozwiązać umowy i
    zostawić ludzi samym sobie, zaś ci po prostu pójdą pracować do tej
    drugiej firmy?

    Udzielając odpowiedzi na Twe pytania poniżej wychodzę z założenia, że
    pracodawcy się dogadali, a zatem ma zastosowanie art. 23(1) kp.

    > 1. Czy w takiej sytuacji pracownicy powinni otrzymac wypowiedzenie pracy
    > w obecnej firmie?

    Nie, ponieważ art. 23(1) kp zakłada ciągłość stosunku pracy - to jest
    ciągle ta sama umowa, tyle, że z różnymi pracodawcami.

    > 2. Czy pracownikom nalezy sie odprawa?

    Jeśli dostaną propozycję zatrudnienia w nowej firmie i ją przyjmą - nie
    należy się. Jeśli nie przyjmą to pracodawca (nowy) może zostać
    zobowiązany do zapłacenia odprawy (zwykle w postępowaniu sądowym), acz
    sąd będzie badał przyczyny, dla których pracownik nie wyraził zgody na
    przejście do nowego pracodawcy.

    > 3. Czy ma tutaj zastosowanie art 26[1] KP? Jezeli tak, to dlaczego firma
    > zada skladania wypowiedzenia przez pracownikow?

    Art. 23(1) kp. Zapewne marzy im się obejście prawa: nowy pracodawca
    mógłby od nowa negocjować warunki zatrudnienia, do tego od nowa leciałyby
    pewne terminy związane np. z długością okresu wypowiedzenia bądź
    wysokością odprawy.

    > 4. Czy porozumienie stron uprawnialoby pracownikow do odprawy?

    Niekoniecznie, warunkiem podstawowym byłby brak zatrudnienia u nowego
    pracodawcy.

    > 5. Jaka forma rozwiazania bylaby dla pracownikow najkorzystniejsza?
    > Chodzi mi glownie o kwestie odprawy, ale takze ewentualnie czas i
    > wysokosc zasilkow dla bezrobotnych czy tez inne sprawy o jakich nawet
    > nie mam pojecia

    Jeśli nie chcą pracować w nowej firmie to po przejęciu przez nowego
    pracodawcę należy złożyć oświadczenie o braku zgody na przekazanie w
    trybie art. 23(1) kp. Ale zanim dostaną odprawę - zapewne tylko po
    procesie sądowym - sąd będzie badał przyczyny, dla których odmówili zgody
    na przekazanie.

    > 6. Czy "wylamanie sie" niektorych pracownikow ma jakies znaczenie dla
    > sprawy?

    Pracodawca musi działać konsekwentnie. Albo wszystkich wylewa z roboty,
    płaci odprawy i "róbta co chceta" albo dogaduje się z tą inną firmą i
    przekazuje pracowników w trybie art. 23(1) kp.
    Jeśli będzie formalne przekazanie, co zrobi każdy z przekazanych u nowego
    pracodawcy - jego sprawa.

    > 7. Czy warto zainwestowac w prawnika? Czy tez sprawa jest latwa do
    > wygrania w sadzie.

    Na dziś nie ma sprawy: obecny pracodawca powinien przekazać pracowników
    na zasadach określonych w art. 23(1) kp, nowy ich przyjąć i tyle.
    Jeśli będzie problem to oczywiście rzecz rozwiąże tylko sąd. Sprawy o
    odprawę zwykle są proste (tu papuga niekoniecznie pomoże), natomiast z
    doświadczenia powiem, że nie każdy sąd dobrze czuje art. 23(1) kp. W
    Pipidówkach rzadko coś takiego się dzieje ;-)

    > 8. Jezeli spor dotarlby do sadu, to korzystniej byloby wystepowac w niej
    > razem czy kazdy indywidualnie?

    O odprawę - obojętne. O 23(1) kp w zasadzie też, ale sądy zwykle
    podziwiają takie rozedrgane tłumy na sali.

    > Jezeli to ma znaczenie, to obie firmy pracuja w branzy ochrony mienia.

    Przejmujący to ISP lub spółka zależna? ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/