  • Data: 2005-06-27 20:48:03
    Temat: Re: Prawo w skrajnych przypadkach
    Od: "jurekw" <t...@k...org> szukaj wiadomości tego autora

    > Sędzia ubrany w togę, na sali sądowej prowadzący sprawę nie jest osobą
    > tylko instytucją zwaną "sądem" i wypowiada się w sposób władczy w
    > imieniu RP.

    Tym bardziej powinien dołożyć starań, by wypowiadać się z sensem.

    > Dlatego też, w tej szczególnej sytuacji może kogoś nazwać
    > przestępcą lub niewinnym człowiekiem.[...]

    Nareszcie jakiś argument, który nie urąga zdrowemu rozsądkowi.
    Moim zdaniem nadal jednak problem pozostaje otwarty:
    1. Zakładam, że sąd działa w obrębie prawa.
    Zadałem tu już pytanie: z jakiego przepisu prawa wynika,
    że w tym szczególnym przypadku sąd może wypowiadać sądy,
    które wypowiedziane prywatnie przez sedziego powodowałyby uznanie
    go za przestępcę.
    2. Można mieć wątpliwości czy można tak odróżnić instytucję
    i reprezentującego ją człowieka.
    3. Zadaniem sądu jest ustalenie stanu faktycznego.
    Z zasady jawności postepowania wynika iż każdy (również sędzia)
    może stwierdzić iż zdaniem sądu LK jest przestępcą (powiedzmy,
    że zgodzę się z milcząco zakładaną tu zasadą iż stwierdzenie
    "zdaniem sądu" można pominąć dopiero po uprawomocnieniu się wyroku).
    Zasadnym jest w tej sytuacji problem - czy w stwierdzeniu
    "zadniem X LK jest przestępcą" X może byc tylko sądem,
    czy dowolną osobą (w tym LK).

    Moim zdaniem w tej konkretnej sprawie sąd powinien ustalić,
    czy LK wypowiedział swoje oskarżenia właśnie w trybie
    przypuszczającym ('moim zdaniem', 'sądzę, że ...').
    Sprawa nie jest oczywista, gdyż z jednej strony on potwierdził
    jedynie opinię brata ("zgadzam się" można interpretować jako
    "jestem tego samego zdania"), a z drugiej - był wówczas ministrem
    sprawiedliwości i można było sądzić iż swe sądy opiera na
    wiedzy nie dostepnej ogółowi.