  • Data: 2006-02-13 18:03:40
    Temat: Re: P2P
    Od: macteanimo<a...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Andrzej Lawa:
    > "(...)dlaczego twierdzisz, że każdy utwór rozpowszechniany przez p2p
    > jest rozpowszechniany "bez uprawnień albo wbrew jego warunkom" oraz że
    > koniecznie jest to utwór "cudzy"."
    >
    > Ty:
    > "Właściwie to nie ja twierdze, tylko tak po prostu jest"

    No racja, w sumie mój błąd-nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi w tym
    przypadku o to, ze udostepnianie przez p2p zawsze bedzie rozpowszechnianiem-
    legalnym badz nielegalnym , w zaleznosci od tego, co rozpowszechniamy.

    > A ja mam takie pytanko - załóżmy, że chodzi o rozpowszechnianie bez
    > uprawnień - czy to się tyczy całych utworów czy tylko jego fragmentów?

    Powiem szczerzem, że nie bardzo wiem jak to interpretować. Spotkałem się z
    glosem, ze nie jest to rozpowszechnianiem, albowiem rozpowszechniamy de facto
    fragment utworu, samodzielnie nie bedacy utworem, tzn fragment pliku ktory od
    nas sciagnieto nie jest tak naprawde np.piosenka, nie nadaje sie do odtworzenia,
    nie jest utworem. W podobnym glosie wypowiedzial sie prawnik-specjalista od
    prawa komputerowego w jednym z magazynow komputerowych-stwierdzil on
    mianowicie, ze jesli skasujemy plik z folderu(np.incoming w emule)zaraz po
    sciagnieciu utworu, wowczas nie popelniamy przestepstwa.Nie wyjasnil on jednak
    dlaczego tak jest. Z tego wynikałoby , ze np. udostepnianie w czasie sciagania
    utworu(czylio sciagaja od nas utwor , ktory my aktualnie sciagamy)nie jest
    rozpowszechnianiem w znaczeniu tego przepisu.
    Są też głosy przeciwne, a mianowicie, ze wyzej wymieniony sposob "udostepnienia"
    jest rozpowszechnianiem w sensie art.116. Takie informacje mozna np.znalezc na
    niektorych forach internetowych, jak rowniez w podobnym tonie wypowiadali sie
    niektorzy zapytani przeze mnie praktycy prawa.
    Inna sprawa jest przeprowadzenie postepowania karnego przygotowawczego w
    tym zakresie. Trzebaby bowiem udowodnic, ze dana osoba udostepniala muzyke
    (filmy)w danym momencie, co wymagaloby dosc pracochlonnych czynnosci
    dowodowych:ustalenie numeru IP, pozniej konieczniosc odtworzenia przeplywu
    plikow w p2p, wreszcie wlasciwie nalezaloby udowodnic, ze np . plik o nazwie
    Monachium rzeczywiscie byl filmem Monachium, a nie np. domowym nagraniem z
    grilla, ktory ktos sobie nazwal Monachium. Co innego oczywiscie, jesli zostaniemy
    namierzeni wlasnie poprzez p2p, albo Policja w czasie "sprawdzania" naszego
    komputera odnajdzie pliki w folderze incoming-wtedy sprawa jest oczywista.
    Nie podejmuje sie zajac stanowiska w tej kwestii, poza tym orzecznictwa brak w tej
    kwestii.

    -> http://usenet.pomocprawna.info