  • Date: Mon, 13 Feb 2006 00:35:08 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: P2P

    macteanimo wrote:
    > "Czyli jak udostępnię znajomym swój zbiór książek, to odpowiadam za
    > rozpowszechnianie tych książek?"

    [ciach]

    > 2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych
    > egzemplarzy

    Ciężko pisać o egzemplarzach w przypadku mediów elektronicznych...

    Dosłownie interpretując zapisy jeśli np. mój program do odtwarzania
    muzyki z CD nie puszcza jej przez analogowy kabelek tylko zrzuca na dysk
    i odtwarza cyfrowy zapis - łamie prawo, bo tworzy 'nielegalną' kopię'.

    Albo jeszcze inny problem: w przypadku medium mających postać wyłącznie
    elektroniczną - jak stwierdzisz, ile kopii jest w danej chwili oraz ile
    z nich jest jednocześnie wykorzystywanych?

    Powiedzmy: wysłałem swoją kopię muzyki do znajomego, u siebie
    skasowałem, ale jeszcze gdzieś mi się pałęta kopia w jakichś plikach
    tymczasowych...

    > utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności
    > pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Czy ustawa gdzieś określa, że stosunek towarzyski musi oznaczać
    bezpośredni kontakt w jednym punkcie czasoprzestrzeni?

    > Jak wskazuje orzecznictwo dla przyjecia istnienia stosunku towarzyskiego
    > niezbednym jest podtrzymywanie wiezow przez pewien czas.

    Ale nie określa, jaki rodzaj więzów to ma być.

    > "Nadal się pytam, dlaczego twierdzisz, że każdy utwór udostępniany... OK,
    > załóżmy na chwilę, że będzie to rozpowszechnianie... dlaczego
    > twierdzisz, że każdy utwór rozpowszechniany przez p2p jest
    > rozpowszechniany "bez uprawnień albo wbrew jego warunkom" oraz że
    > koniecznie jest to utwór "cudzy"."
    >
    > Właściwie to nie ja twierdze, tylko tak po prostu jest. Jest to rozpowszechnianie,

    Bzdura.

    > bo dostęp do utworu uzyskuje praktycznie nieograniczona liczba osob.Kazdy kto

    Teoretycznie.

    > korzysta z danego p2p w okreslonej chwili ma dostep do utworu udostepnionego.

    Poniekąd.

    > W żadnym przypadku nie twierdze, ze kazdy utwor rozpowszechniany przez p2p
    > jest rozpowszechniany bez uprawnienia. Chodzi o to, że jesli udowodni sie danej

    Chwilkę wcześniej twierdziłeś. Może uzgodnij zeznania ;)

    > osobie, ze rozpowszechniala np. utwor Don't bother Shakiry i film Osada, to ona,
    > aby uniknac odpowiedzialnosci, musi udowodnic, ze ma prawo do
    > rozpowszechniania takiego utworu(a wiec zezwolenie autora itd itd)

    Nierealne jest identyfikowanie, poszukiwanie oraz indagowanie autora
    każdego kawałka jakiegokolwiek medium znalezionego w sieci.

    Np. autor Fahrenheit 9/11 sam namawiał do dystrybucji tego filmu przez p2p.

    Oczywiście jeśli ściągnięty z sieci film straszy ostrzeżeniem, że nie
    wolno go kopiować - sprawa jest dość oczywista. Ale jak takiego
    ostrzeżenia nie ma, to skąd mam wiedzieć?

    > "Zapis ten jest dość mętny i podatny na interpretacje. Zwłaszcza w
    > świetle faktu, że istnieją ludzie nie mający przyjaciół w świecie
    > rzeczywistym, ale mającym stada znajomych w świecie wirtualnym."
    >
    > Zgadzam sie calkowicie, zapis jest metny i podatny na interpretacje, ale tylko do
    > pewnego stopnia. Nie wystarczy zamienic z kims pare zdan, by uznac to za
    > stosunek towarzyski-stosunek taki musi byc trwaly, istniec przez jakis czas.

    Sęk w tym, że w przypadku świata wirtualnego można udowodnić ewentualnie
    istnienie takich stosunków towarzyskich, natomiast nie będziesz w stanie
    udowodnić jego braku...

    [ciach]

    > To prosze wyjasnic to sedno-przeciez to nie zgadywanka

    Czytaj uważnie. I nie pisz 3x tego samego ;)