    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie z Niemiec
    Date: Tue, 04 May 2004 08:11:25 +0200

    W odpowiedzi na pismo z dnia wto 4. maja 2004 02:15 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Arek:

    > Ujmę to tak:
    >
    > 1) Nasze prawo autorskie jakoś nie przewiduje "dania taniej/darmo"
    > w zamian za samoograniczenie się odbiorcy do niepełnego użytkowania
    > utworu/programu. Może to niedopatrzenie i kiedyś zostanie ono zmienione, a
    > może jest tak a nie inaczej bo ustawodawca uznaje to za niedopuszczalne
    > warunki?

    No to przykre. Była przecież niedawno rozmowa o tym, że hurtownia sprzedaje
    taniej, pod warunkiem, że to towar do dalszej odsprzedaży i
    przedsiębiorstwo wykaże się odpowiednimi pozycjami we wpisie do ewidencji.

    > 2) Jeżeli o mnie chodzi to jak najbardziej mogę zaakceptować zasadę,
    > że ktoś daje darmo, ale nie chce żeby na tym były wykonywane prace
    > do dalszej odsprzedaży.
    > Natomiast zupełnie nie akceptuję zasady, że wersje "edukacyjne" czy
    > jakiekolwiek inne tańsze czy z bonifikatami miałyby na to nie zezwalać.
    > Jak ktoś tak chce to niech wprowadza wersje z wewnętrznymi ograniczeniami
    > użytkowymi, a nie pieprzy o licencjach bo robi się tylko zamieszanie w
    > głowach zwykłych szaraczków.

    Ale wersja EDU nie ma mieć ograniczeń z założenia, bo masz się nauczyć w
    pełni! Po prostu jest to wersja szkoleniowa, nie przeznaczona do pracowania
    na niej. Albo np. wersja przeznaczona dla uczniów czy nauczycieli i taki
    nauczyciel może pracować, ale przygotowując się do lekcji, a nie zarabiając
    bezpośrednio na programie.

    Jak dla mnie jest to bardzo fajne i szkoda, żeby miało zniknąć, bo prawo
    polskie nie zezwala.

    A co powiesz o GPL-u? Dostajesz full wypas, ale pod warunkiem, że nie możesz
    pewnych rzeczy zmienić, a pewne jak zmienisz, to musisz dalej udostępniać
    na GPL-u. Albo jak dołączysz fragmenty do swojego programu, to też musisz
    go dać na GPL-u. Ewidentne ograniczenia w zależności od zastosowania, ale
    jakże przyjemne.

    Ty walczysz z licencjami i może masz rację z punktu widzenia prawa, ale
    etyki czy wygody odbiorcy końcowego -- nie. Jeśli prawo jest faktycznie tak
    nieprzyjemne jak mówisz, to może się to bardzo nieszczęśliwie skończyć dla
    końcowych userów. Zniknie z rynku Personal, EDU, OEM, GPL itp. Pozostanie
    tylko droga, komercyjna licencja BOX.

    > Zaś OEM jest już zupełnie poza wszelką dyskusją, bo on NIGDY NIE JEST
    > taniej dla klienta, tylko ZAWSZE DROŻEJ.

    Jak drożej? Wersja BOX kosztuje gdzieś z 2x tyle.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)