  • Data: 2002-08-08 09:41:33
    Temat: Re: Obowiązek utrzymywania dziecka
    Od: "Krzysztof Ways" <w...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Ewa W <e...@b...wroc.pl> napisał(a):

    > Sprawa jest następująca:
    > Koleżanka rozwiodła się z mężem, mężczyzną ponad czterdziestoletnim, ojcem
    > dwojga dzieci. Nazwijmy go K. Jedną z głównych przyczyn rozwodu był fakt, że
    > K. miał romans ze swoją uczennicą (wtedy 17 letnią, teraz ma ponad 19).
    > Dziewczyna zdała maturę, startowała na studia, lecz się nie dostała. Po
    > rozwodzie K. zamieszkał z nią w swoim mieszkaniu. Rodzice dziewczyny
    > kategorycznie stwierdzili, że dopóki mieszka ona z K., oni nie mają zamiaru
    > dać jej ani grosza (wcześniej mieli zamiar nawet wytoczyć mu proces -
> [...]
    się w katalogu obowiązków troszczenia się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka
    nałożonych przez ustawodawcę Czas trwania tego obowiązku nie jest ograniczony
    terminem i nie pozostaje też w zależności od osiągnięcia przez uprawnionego
    określonego stopnia wykształcenia. Jedyną okolicznością, od której zależy
    bądź trwanie, bądź ustanie obowiązku, jest to, czy dziecko może się utrzymać
    samodzielnie, przy czym doświadczenie życiowe uczy, że nie można tego
    oczekiwać od dziecka małoletniego. Dziecko, które osiągnęło nie tylko
    pełnoletność, ale zdobyło także wykształcenie umożliwiające podjęcie pracy
    zawodowej, pozwalającej na samodzielne utrzymanie, nie traci uprawnień do
    alimentów, jeżeli np. chce kontynuować naukę i zamiar ten znajduje
    usprawiedliwienie w dotychczas osiąganych wynikach w nauce. Jak wyjaśnił Sąd
    Najwyższy w wyroku z dnia 14 listopada 1997 r., III CKN 257/97 (OSNC 1998, nr
    4, poz. 70): &#8222;Przy orzekaniu o obowiązku alimentacyjnym rodziców wobec
    dzieci, które osiągnęły pełnoletność, brać należy także pod uwagę, czy
    wykazują one chęć dalszej nauki oraz czy ich osobiste zdolności i cechy
    charakteru pozwalają na rzeczywiste kontynuowanie przez nie nauki&#8221;. jak
    widzisz w świetle obowiązujących przepisów roszczenie alimentacyjne przeciwko
    rodzicom w przedstawionej przez ciebie sytuacji ma pełne szanse
    powodzenia.Bez znaczenia jest fakt czy studia które chce podjąć są zaoczne
    czy też dzienne.