    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Guantanamo w ostródzie
    Date: Wed, 05 Jul 2023 00:28:08 GMT

    On 2023-07-04, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Już Ci to wiele razy tłumaczyłem. Nie wystarczy tylko przeczytać kilka
    > artykułów. Jak policjant pójdzie do kogoś i ukradnie rzecz, to będzie
    > kradzież. Jak sporządzi z tego protokół, to może to być przekroczenie
    > uprawnień, ale kradzież nie, bo on zabrać może. Oczywiście możesz sobie
    > to obiegowo nazywać, jak tam chcesz.

    W sumie sam nie do końca rozumiem po tych wszystkich dyskusjach.

    Mozna rozumieć przekroczenie uprawnień jako dotyczące sytuacji, gdzie
    takich uprawnień nigdy nie ma. Np. - w żadnych okolicznościach policjant
    nie ma uprawnień aby kogoś zgwałcić. Ani słuzbowo, ani prywatnie. Jeśli
    zrobi to prywatnie, to wiadomo, gwałt. Ale jeśli będzie na tyle
    zdegenrowany, ze zrobi to ramach jakiegoś przesłuchania, zeby np. kogoś
    złamać?

    Inny przykład, uzycie SPB, gdzie z okolicznosci wynika, że policjant nie
    powinien tego zrobic, to tez jest to przeciez przekroczenie uprawnień. A
    konsekwencje użycia ŚPB moga być równie powazne co gwałt.

    Tak na logikę to policjant, który np. zgwałci w ramach czynnosci
    służbowych powinień odpowiadać za gwałt i za przekroczenie uprawnień.
    Jednocześnie, nie albo-albo. Tak samo przy niezasadnym uzyciu ŚPB.
    Powinno to być np. pobicie (czy inne, wynikające z natury przewinienia)
    i przekroczenie uprawnień.

    --
    Marcin