eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoEmeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy › Re: Emeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy
    Subject: Re: Emeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Sun, 20 Oct 2019 21:21:35 +0200

    W dniu 20.10.2019 o 10:09, Liwiusz pisze:

    > Próbowałem znaleźć źródło tego niusa, ale nie udało się potwierdzić tej
    > wersji. Fakt faktem, że piszą, że gość nie stawił się na wezwanie do
    > *komendy policji*, ale potem dostał wyrok nakazowy za kradzież (a nie
    > karę za niestawienie się).

    Ten artykuł jest niedorzeczny, a jego autor powinien albo douczyć się
    prawa, albo to z kimś skonsultować, bo po prostu pisze bzdurę, za
    bzdurą. Sądzę, ze wystarczyłoby, gdyby nawet to z Policją skonsultował.

    Po pierwsze prokuratura nie uczestniczy w postępowaniu o wykroczenie. To
    nadzoruje sąd. Po drugie zgłoszenie się lub nie na wezwanie Policji tu
    nie miało nic do rzeczy. Byłoby istotne, gdyby ów "emeryt" twierdził, ze
    cukierka nie zjadł. Skoro zjadł, to ukradł i tyle. Formalnie należy go
    wysłuchać, ale jak się nie zgłosił, to nic to do sprawy nie wnosi.

    Został ukarany za kradzież mienia do 500 zł, nie zaś akurat cukierka. Tu
    nie prawo anglosaskie, które wprost wartość skradzionego mienia
    przelicza na dni aresztu. Liczy się sam fakt przede wszystkim. Wartość
    cukierka ma znaczenie jedynie przy naprawieniu szkody. Ma zwrócić owe 40
    groszy i tyle.

    Przywoływanie w tym wypadku kodeksu cywilnego, to już świadczy o
    oderwaniu sie przez autora materiału w ogóle od realiów. Tam nie doszło
    do zawarcia jakiejkolwiek umowy, by to w tych kategoriach traktować.
    Facet cukierek ukradł, nie zaś zawierał jakieś umowy ze sprzedawcą, w
    ramach których ów sprzedawca mógłby mniej lub bardziej wyrażać na to zgodę.

    No i na końcu, nie wiem skąd ktoś wymyślił najwyższy wymiar kary. Za
    kradzież można nawet orzec karę aresztu. Można grzywnę. Orzeczono prace
    społeczną. To jest nakaz karny. Skazany może się odwołać i sąd to bedzie
    rozpatrywał.

    I już podsumowując. Rozumiem trudną sytuację oskarżonego i jego chorobę,
    ale co to ma wspólnego z kradzieżą przez niego cukierka?

    --
    Robert Tomasik