  • Data: 2022-12-12 15:21:06
    Temat: Re: Dla kogo jest prawo?
    Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Hmm, ale usiłujesz coś przekazać czy tylko trollujesz ?

    Wydaje mi się, że dość precyzyjnie pisałem. Pierwszeństwo pieszy może
    mieć wyłącznie będąc w miejscu, w którym to pierwszeństwo ma.
    Chyba nie za trudne do zrozumienia?

    > A może chodzi o to, że ktoś niewłaściwie używa pojęć "na przejściu dla pieszych",
    > bo mówimy o prawie o ruchu _drogowym_ - więc chodzi o pierwszeństwo na drodze
    > (w tym sytuacji, gdy pieszy przemieszcza się między różnymi częściami drogi),
    > a nie "pierwszeństwo na przejściu dla pieszych"?
    >
    > W sumie to można by się czepić tego "Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych"
    > no bo skąd ma być wiadomo, że wchodzi akurat z chodnika/drogi dla pieszych?
    > Może przecież iść jezdnią albo torowiskiem czy drogą dla rowerów.

    Nieistotne jest, którędy pieszy szedł, zanim postanowił wejść na
    przejście dla pieszych. Na przejście dla pieszych może wejść wyłącznie z
    miejsca, na którym też miał pierwszeństwo.

    > "Znajdując się na". A nie "wchodząc na".

    Oczywiście. Nie można udzielić pierwszeństwa pieszemu w miejscu, w
    którym tego pieszego nie ma. Przypominam, że samochody nie mogą jechać
    wzdłuż po chodniku, a przejeżdżając przez chodnik muszą udzielić
    pierwszeństwa pieszym.
    Dalej: tak się (być może nietypowo?) składa, że samochody jeżdżą głównie
    jezdnią, przejeżdżając często przez przejścia dla pieszych. I na tych
    przejściach muszą udzielić pierwszeństwa pieszym. Wszystko na ten temat.
    Nie muszą udzielać pierwszeństwa pieszym, których na tych przejściach
    nie ma.

    > Zmiana jest w sytuacji:
    > - pieszy na chodniku przy przejściu dla pieszych (w tym również nie w całości -
    ważne, że w całości jeszcze nie jest na przejściu dla pieszych, które jest częścią
    jezdni - ale dla ustalenia uwagi przyjmijmy, że nawet kawałka pieszego jeszcze nie ma
    na przejściu)
    > - pojazd na jezdni (w tym na przejściu dla pieszych)

    Nie. nie ma żadnej zmiany. Cały czas kierowca ma obowiązek udzielić
    pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.

    > Bo Ty ciągle wcinasz tego "pieszego na przejściu dla pieszych".
    > I z nim masz rację.

    Albowiem wyłącznie na przejściu dla pieszych (ewentualnie na chodniku)
    kierowca ma obowiązek udzielić pierwszeństwa pieszemu.

    > Ale różnica jest teraz - i o tym piszemy - o innej sytuacji.

    Nie.
    Skoro uważasz, że kierowca ma obowiązek udzielić pierwszeństwa pieszemu
    w innych miejscach, niż chodnik lub przejście dla pieszych, to wskaż
    takie miejsce. Chętnie się doszkolę.

    > Hmm, a z takim "pieszym w całości na przejściu" w sytuacji wtargnięcia na jezdnię -
    to co,
    > mamy sytuację wymuszenia pierwszeństwa?
    > Kto wtedy jest winien ew. wypadkowi?

    Winien wypadkowi jest na ogół ten, kto nie przestrzegał przepisów
    zawartych w prawie o ruchu drogowym.

    > Widać przesunięto granicę wymuszenia pierwszeństwa - wcześniej pieszy wymuszał po
    prostu wchodząc na przejście, teraz musi już wbiec.

    Nie. Pieszy nie wymuszał, albowiem zawsze miał (i nadal tak samo ma)
    pierwszeństwo na przejściu dla pieszych.

    --
    -
    Akarm