  • Data: 2022-12-12 17:04:26
    Temat: Re: Dla kogo jest prawo?
    Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No to napisz, które stwierdzenie dokładnie - moje, albo które można znaleźć
    > wśród "plotek i bredni rozpowszechnianych przez kompletnych matołów" - jest tak
    niefortunne.

    O jaką niefortunność chodzi?
    Nie pisałem o żadnej niefortunności stwierdzeń.

    > I czy sądzisz, że dodanie punktu 1a w art. 13 PoRD cokolwiek zmieniło we wzajemnych
    > relacjach uczestników ruchu czy też absolutnie nic?

    Absolutnie nic nie zmieniło.

    > A szczególnie "Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed
    pojazdem, z wyłączeniem tramwaju."
    > w świetle definicji ustąpienia pierwszeństwa.
    > A jeszcze szczególniej - czy dawniej wolno mi było nie zwolnić przed przejściem dla
    pieszych,
    > a to kierowca miał tak jechać, żebym nie musiał zwolnić?

    I dawniej, i teraz, każdemu wolno nie zwolnic przed przejściem dla pieszych.
    I dawniej, i teraz, kierowca nie musi jechać tak, żebyś nie musiał
    zwolnic przed przejściem dla pieszych.

    > Czy też może teraz jest tak, że kierowca musi tak jechać, żebym nie musiał zwolnić,

    Nie. Kierowca nie musi jechać tak, żebyś nie musiał zwolnić przed
    przejściem dla pieszych.

    > ale i tak muszę zwolnić, bo:
    > "Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący
    przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność"?

    To nie ma nic wspólnego z obowiązkiem niezmuszenia cię do zwalniania
    przed przejściem dla pieszych.

    > "Może" w sensie fizycznej możliwości czy wg tego, co wolno mu robić wg PoRD?

    W każdym przypadku.

    > No i właśnie na tym polega zmiana.
    > Że muszą.
    > Wystarczy, ze pieszy jest na drodze i wygląda na to, że chce wejść na przejście.
    > Bo chodzi o to, że pieszy jest na drodze i pojazd też jest na drodze.
    > A nie że, pieszego "nie ma na przejściu dla pieszych" - to jest nieważne.

    No to teraz wytłumacz mi, w jaki sposób mam udzielić pierwszeństwa na
    przejściu pieszemu, którego na tym przejściu nie ma.
    Inaczej: w jaki sposób mam nie zmusić pieszego do zwolnienia prędkości
    na przejściu, jeśli tego pieszego na tym przejściu nie ma?

    > I racja. Ale tu chodzi o to, gdzie znajduje się pojazd, a nie o to, że w tym samym
    miejscu
    > (w sensie "na chodniku" czy "na przejściu dla pieszych") znajduje się też pieszy.
    > Wystarczy że oboje są w pewnym podzbiorze części drogi.

    Identycznie jest na skrzyżowaniu drogi podporządkowanej z drogą z
    pierwszeństwem przejazdu.
    Nie da się udzielić pierwszeństwa pojazdowi, jeżeli tego pojazdu nie ma
    na drodze. Samochód z podporządkowanej śmiało przejeżdża przez
    skrzyżowanie, jeśli nie zmusi do reakcji pojazdu jadącego drogą z
    pierwszeństwem i zbliżającego się do tego skrzyżowania.

    > To mogą być winny i pieszy i kierowca?

    Mogą, mogą...

    > To wtedy jest zawsze po połowie czy sąd może określić procentowo?

    Współwinę najpierw próbują określić policjanci. A jeśli się nie da, to
    określa sąd.
    Nie wiem, jak to się odbywa. Nigdy nie miałem do czynienia z takimi
    przypadkami, tylko słyszałem o nich.

    > A czy wymuszenie pierwszeństwa to to samo co nieus?ąpienie pierwszeństwa?

    Nie.
    Wymusi ten, kto zmusi uprawnionego do zwolnienia lub zatrzymania, żeby
    to wymuszający przejechał tak jakby miał pierwszeństwo.
    Zaś nieustąpienie/nieudzielenie pierwszeństwa, najczęściej skutkuje kraksą.

    --
    -
    Akarm