  • Date: Tue, 16 Feb 2010 23:41:01 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy mozna legalnie nie przestrzegac zapisow umowy?

    Nieco wkurzony pisze:

    > Znaczy: w regulaminie, gdzie już jest wyraźny zapis, że "umowę wymawia się na
    > piśmie lub faksem", należałoby dodać np. że "brak wypowiedzenia umowy na
    > piśmie lub faksem uważa się za brak wypowiedzenia umowy"?

    Używa się sformułowania "pod rygorem nieważności".

    > Sorry, ale to już chyba kompletny debilizm? Mylę się?

    Dlaczego? Wyobraź sobie, że chciałbyś taką umowę wypowiedzieć, ale
    jesteś gdzieś daleko - z ta klauzulą musiałbyś tak czy inaczej
    dostarczyć pismo.

    Umów różnych natłumaczyłem mnóstwo - i w każdej były właśnie tego typu
    zastrzeżenia. Kompetentni prawnicy bardzo dbają o to, żeby nie było
    szans na złe zrozumienie umowy oraz jej skutków. Co z reguły owocuje
    czymś, co dla laika brzmi jak bełkot ;) i mnie nie raz szlag trafia, jak
    te brednie w kółko tłumaczę...

    Rzeczy "na chłopski rozum" oczywiste są wielokrotnie powtarzane,
    zaznaczane i przypominane: np. kwestia zgodności z prawem - w każdej
    umowie jest prawie identyczny "wierszyk" o tym, że zapisy umowne
    sprzeczne z przepisami są nieważne, ale tylko te, które są sprzeczne, i
    tylko w tym zakresie, w jakim są sprzeczne, a cała reszta nadal działa
    (oczywiście nieco parafrazuję ;))

    Na "chłopski rozum" - zapis zupełnie zbędny, bo to właściwie jedyne
    logiczne wyjście z konfliktów umowy z prawem. Ale zawsze jest dodawany.