  • Data: 2011-08-06 08:58:41
    Temat: Sklep internetowy - przesyłki (długie)
    Od: "Selektor" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    Pozwoliłem sobie założyć kolejny wątek związany z handlem
    przez internet, ponieważ dotyczy trochę innej kwestii niż wątek
    wczorajszy.
    Ponieważ aktualnie tworzę regulamin sklepu mam sporo wątpliwości.

    a) czy w myśl ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie
    niektórych praw konsumentów [..]
    art 11
    "Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty
    ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia."

    sklep jest zobligowany do posiadania opcji wysyłki za pobraniem?

    b) W jednym z sklepów internetowych w regulaminie natknąłem się na takową
    klauzulę, odnośnie przesyłki za pobraniem:

    "[..] Klienci, którzy choć raz nie odebrali przesyłki w terminie bądź
    odmówili
    jej przyjęcia, za każde następne zakupy zobowiązani będą uiścić opłatę
    przelewem![..]"

    Czy w świetle przepisów, które przytoczyłem, punkt a), nie jest to klauzula
    zabroniona?
    Może inne przepisy zezwalają na wprowadzenie wyjątku dla "niesolidnych"
    klientów?

    b) W innym sklepie napotykam taką o to klauzulę:
    "Kupujący,który wybiera przesyłkę za pobraniem jest zobowiązany do jej
    odbioru,a w przypadku nieodebrania do pokrycia kosztów przesyłki i jej
    zwrotu do nas."

    czy w świetle przepisów z punktu a) to również nie jest klauzula zabroniona?
    Jeżeli nawet ta klauzula jest dopuszczalna, czy istnieją mechanizmy prawne,
    aby odzyskać od klienta poniesione koszty?

    c) Gdzieś również natknąłem się w regulaminie jednego z sklepów,
    że w przypadku wysyłki za pobraniem nie obowiązuje termin 10 dniowego
    odstąpienia od umowy. Czy przesyłka za pobraniem może być potraktowana
    jako zawarcie umowy "nie na odległość" a mówiąc innymi słowami czy w
    takiej sytuacji można założyć, że nie ma zastosowania art 7 w/w ustawy:

    Art. 7.
    "Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez
    podania
    przyczyn, [..]"

    d) ostatnie pytanie. Co w przypadku sprzedaży treści elektronicznej
    (muzyka, ebooki, zdjęcia ect.), która po uiszczeniu opłaty jest ściągana z
    serwera
    sklepu. Czy obowiązuje tutaj termin 10 dniowego odstąpienia
    od umowy?

    Jak to się ma do art 11 ustawy wymienionej w punkcie a). Klient w tym
    przypadku
    jest zobligowany do uiszczenia płatności przed otrzymaniem świadczenia -
    wierzę,
    że źle interpretuje ten przepis.

    Ewentualnych odpowiadających, którzy zechcą zainteresować się tematem
    wątku, bardzo proszę o odpowiedzi ściśle związane z meritum pytań.

    Za odpowiedzi związane z tematem i za poświęcony czas,
    z góry uprzejmie dziękuję.

    Pozdrawiam
    Selektor