  • Data: 2011-08-06 10:04:10
    Temat: Re: Sklep internetowy - przesyłki (długie)
    Od: cyklista <c...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Selektor napisał:
    > Witam
    >
    > Pozwoliłem sobie założyć kolejny wątek związany z handlem
    > przez internet, ponieważ dotyczy trochę innej kwestii niż wątek
    > wczorajszy.
    > Ponieważ aktualnie tworzę regulamin sklepu mam sporo wątpliwości.
    >
    > a) czy w myśl ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie
    > niektórych praw konsumentów [..]
    > art 11
    > "Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty
    > ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia."
    >
    > sklep jest zobligowany do posiadania opcji wysyłki za pobraniem?

    według mnie to albo wysyłki za pobraniem albo możliwość odbioru osobistego

    > b) W jednym z sklepów internetowych w regulaminie natknąłem się na takową
    > klauzulę, odnośnie przesyłki za pobraniem:
    >
    > "[..] Klienci, którzy choć raz nie odebrali przesyłki w terminie bądź
    > odmówili
    > jej przyjęcia, za każde następne zakupy zobowiązani będą uiścić opłatę
    > przelewem![..]"
    >
    > Czy w świetle przepisów, które przytoczyłem, punkt a), nie jest to
    > klauzula zabroniona?
    > Może inne przepisy zezwalają na wprowadzenie wyjątku dla "niesolidnych"
    > klientów?

    wyjątku nie ma, ale sklep może odmówić zawarcia umowy z klientem który
    nie zapłacił za poprzednia bo jest to uzasadniona odmowa

    > b) W innym sklepie napotykam taką o to klauzulę:
    > "Kupujący,który wybiera przesyłkę za pobraniem jest zobowiązany do jej
    > odbioru,a w przypadku nieodebrania do pokrycia kosztów przesyłki i jej
    > zwrotu do nas."
    >
    > czy w świetle przepisów z punktu a) to również nie jest klauzula
    > zabroniona?
    klauzule zabronione to jest dżungla, wpisywane są tam najdziwniejsze
    rzeczy jakie tylko nierozgarnięty sędzie przyklepie

    > Jeżeli nawet ta klauzula jest dopuszczalna, czy istnieją mechanizmy prawne,
    > aby odzyskać od klienta poniesione koszty?

    mechanizm jest prosty, wysyłasz wezwanie do zapłaty i idziesz do sądu,
    są już wyroki gdzie klienci nie dość że musieli zapłacić za te przesyłki
    to jeszcze oddać wszystkie inne koszty związane z prowadzeniem sprawy,
    więc takie nieodebranie ich dość drogo wyszło

    > c) Gdzieś również natknąłem się w regulaminie jednego z sklepów,
    > że w przypadku wysyłki za pobraniem nie obowiązuje termin 10 dniowego
    > odstąpienia od umowy. Czy przesyłka za pobraniem może być potraktowana
    > jako zawarcie umowy "nie na odległość" a mówiąc innymi słowami czy w
    > takiej sytuacji można założyć, że nie ma zastosowania art 7 w/w ustawy:
    >
    > Art. 7.
    > "Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez
    > podania
    > przyczyn, [..]"

    ma pełne zastosowanie i forma zapłaty nie ma tu nic do rzeczy

    > d) ostatnie pytanie. Co w przypadku sprzedaży treści elektronicznej
    > (muzyka, ebooki, zdjęcia ect.), która po uiszczeniu opłaty jest ściągana
    > z serwera
    > sklepu. Czy obowiązuje tutaj termin 10 dniowego odstąpienia
    > od umowy?

    tu już wchodzisz na teren prawa autorskiego i innych regulacji od
    fizycznych przedmiotów czy usług

    > Jak to się ma do art 11 ustawy wymienionej w punkcie a). Klient w tym
    > przypadku
    > jest zobligowany do uiszczenia płatności przed otrzymaniem świadczenia -
    > wierzę,
    > że źle interpretuje ten przepis.

    pewnie źle, bo ty płacisz za prawo do używania a nie za fizycznie
    ściągany plik

    > Ewentualnych odpowiadających, którzy zechcą zainteresować się tematem
    > wątku, bardzo proszę o odpowiedzi ściśle związane z meritum pytań.

    Prosisz możesz, ale jak to zwykle w dyskusjach bywa każdy powie to na co
    ma ochotę.