    From: flondra <s...@f...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zlamanie prawa budowlanego-prosze o rade
    Date: Fri, 14 Oct 2005 21:27:50 GMT

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > na cudzy teren), albo postawić dom niezgodnie z planem. Jedno i
    > drugie jest przestępstwem opisanym w prawie budowlanym - tyle, że
    > przedawnia się z upływem lat 5 od popełnienia. W tej sytuacji zatem
    > ścigać karnie za samowolę nie można. Analogiczna sytuacja jest z
    > przywłaszczeniem, bo to również się przedawniło.
    >
    > Zostaje aspekt cywilny. Ale tutaj się dowiaduję z posta inicjującego
    > dyskusję, że sąsiad jakoś tam się z gminą ułożył, zwracając im teren w
    > naturze. W konsekwencji będą miały zastosowanie przepisu o uznaniu

    Chyba ze mowimy o formalnej ugodzie. A ta wymagala by jakichs papierkow.
    choby geodezyjnych. Moj wniosek jest taki ze jednak ta ugoda byla na
    gebe, czyli niewazna.

    > Roszczenie mogła by mieć gmina,
    > ale skoro powierzchnia się zgadza,

    ale moze nie zgadzac sie np zawartoc, jak toksyczne beczki zakopane na
    prywatnym gruncie. Czy wiele innych spraw roznego typu.

    > a droga istnieje i przez
    > kilkanaście lat nikt pretensji nie wnosił, to pewnie nikomu się z tego
    > powodu pieniaczyć nie chce.

    A jezeli Kowalski na emeryturze ma wolny czas i zasoby na procesowanie
    sie na rzecz publiczny, to co?

    > Teoretycznie mogli by próbować dochodzić
    > jakiś tam roszczeń, choć terenu pod domem nie odzyskają,

    A dlaczgo nie? Samowolka samowolka i tyle. Taki scenariusz zaklada
    calkiem realnie przywlaszczenie sobie Kolumny Zygmunta, albo
    przywlaszczenie gruntu na ktorym mogla by byc autostrada. W ten sposob
    mozna ukrasc calkiem dobre tereny w srodku miasta. Powiedzmy, ogradzam
    pobocze torow w srodku Warszawy. Przez pare lat oczywiscie nikt nie
    bedzie weryfikowal w papierach ktore leza gdzies tam, i mam grunt do
    sprzedazy pod budowe... torow dla oryginalnego wlasciciela.

    > odszkodowanie jest o tyle wątpliwe, że wyrównano straty w naturze.

    To zalezy od wielu lokalnych czynnikow.