    From: "jan nowak" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zajete miejsce parkingowe, pobicie
    Date: Sun, 25 Feb 2007 20:35:31 +0000 (UTC)

    q_w_e <q...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Witam, sytuacja wyglada tak.
    > Na osiedlu posiadam miejsce parkingowe.
    > Jest ono moja wlasnoscia, oznaczone i przypisane do miejsca zamieszkania.

    Nie wiem co to za prawnicy zabierają głos na tym forum, którzy nie słyszeli o
    naruszeniu posiadania i naruszeniu własności.
    Dla nowicjuszy i dyletantów polecam poczytanie o podstawach naruszeń opisanych
    na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich.

    http://www.rpo.gov.pl/index.php?md=1637&s=1

    Jeżeli miejsce było oznaczone, to masz prawo w ramach tzw samopomocy, bez
    zwłoki przywrócić stan zgodny z prawem.

    CYTUJĘ:
    Polskie prawo dzieli sposoby naruszenia prawa własności na dwie grupy:
    1. naruszenie polegające na pozbawieniu właściciela władania rzeczą tzn. na
    zabraniu rzeczy
    2. inne naruszenia.

    Pozbawia właściciela władania rzeczą np. złodziej, który kradnie zegarek lub
    obraz; inny przykład takiego naruszenia własności to zajęcie cudzej nieruchomości.

    Właściciel może żądać przywrócenia stanu zgodnego z prawem oraz zaniechania
    dalszych naruszeń. Właściciel może korzystać z jednego z tych uprawnień lub z
    obydwóch łącznie, w zależności od okoliczności.

    Przywrócenie stanu zgodnego z prawem polega nie tylko na usunięciu się z
    cudzej rzeczy (przede wszystkim nieruchomości) ale również na usunięciu
    skutków naruszenia, a więc np. na usunięciu bezprawnie wzniesionego muru,
    usunięciu złożonych na nieruchomości materiałów budowlanych itd.

    Zakaz dalszych naruszeń jest aktualny wtedy, gdy zachodzi niebezpieczeństwo
    kontynuowania naruszeń w przyszłości.

    Ochrona posiadania
    Posiadanie jest to rodzaj władztwa nad rzeczą. Na posiadanie składają się dwa
    elementy:
    - element fizyczny: władanie rzeczą,
    - element psychiczny: wola posiadania, która manifestuje się przez odpowiednie
    akty władztwa w stosunku do rzeczy np. używanie rzeczy, wzniesienie budynku na
    nieruchomości, ogrodzenie nieruchomości itp.
    Właściciel jest zazwyczaj posiadaczem rzeczy, ale niekoniecznie, np. gdy
    właściciel wynajmuje lokal, najemca staje się posiadaczem lokalu. Posiadaczem
    rzeczy może być także złodziej, jeżeli ukradł dla siebie.
    Posiadanie nie jest prawem, jednak przepisy kodeksu cywilnego przyznają mu
    ochronę stanowiąc, iż "nie wolno naruszyć samowolnie posiadania, chociażby
    posiadacz był w złej wierze" (posiadaczem w złej wierze jest np. złodziej). W
    przypadku ochrony posiadania sąd bada tylko:
    - czy miało miejsce naruszenie posiadania,
    - ostatni stan nienaruszonego posiadania (kto w "chwili" naruszenia był
    posiadaczem),
    Nie bada się kto jest właścicielem, najemcą itd. Zwrot rzeczy następuje temu,
    kto był posiadaczem w "chwili" naruszenia posiadania.
    Jeżeli właściciel jest równocześnie posiadaczem rzeczy, to może korzystać z
    możliwości jaką dają przepisy o ochronie własności i o ochronie posiadania.
    Ten drugi sposób ochrony jest prostszy i szybszy, gdyż w postępowaniu o
    ochronę posiadania nie trzeba wykazywać prawa własności.