    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "to podatnik ma udowodnić że jest niewinny" ?
    Date: Thu, 15 May 2008 22:13:00 +0200

    On Thu, 15 May 2008, pawelj wrote:

    > Witam.
    > mam taki problem. Skorzystałem z możliwości odliczenia vat-u w budownictwie.
    > Był to remont poddasza.

    Czy to było "odliczenie VATu" oparte o ustawę o podatku dochodowym (ulgę
    z tego podatku), czy odliczenie VATu w rozumieniu ustawy o VAT?
    Różnica jest taka: w UoPDoOF napisali:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 2
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    4) przychodów wynikających z czynnoąci, które nie mogš być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy,
    ---

    Pewnie da się z tego wywieść, że dotyczy to również kosztów i odliczeń.

    [...]
    > Miałem kontrol z us - sprawdzali wykorzystanie materiałów - uznali że
    > wszystko co na fakturach jest na poddaszu.
    [...]
    > A zostałem przywitany tekstem "pan zrobił samowolę budowlaną i musi nam pan
    > udowonić że jest pan niewinny"
    >
    > I tak się teraz zastanawiam - czy ja mam im udowadniać że jestem niewinny
    > czy oni mi że jestem winny.

    Nie tak.
    Czy dali Ci to na piśmie?
    Jak nie, to podejrzewam że po wszęciu postępowania spróbują dać papier
    o mniej więcej takiej treści: "podatnik zgłosił remont budynku, a nie
    dokonał remontu lecz przestępstwa, zaś przeznaczenie materiałów na cele
    przestępcze nie daje prawa do odliczeń".
    Przy czym nie będą ścigać za naruszenie prawa budowlanego, ale za
    bezpodstawne odliczenie.

    O ile wiem, nieco "odliczaczy" na wsiach, którzy stawiali sobie
    budynki w których mieszkali, zgłaszając jednak w gminie te budynki
    jako gospodarcze/rolnicze (czy jak tam się nazywa stodołę...)
    przejechało się właśnie na tym numerze.
    US im wyjaśnił, że zakazu mieszkania w pomieszczeniach gospodarczych
    nie ma, ale budynek mieszkalny to nie jest.
    W Twoim przypadku jak rozumiem sytuacja jest inna, ale stosowny tekst
    będzie brzmiał "remont to nie był".

    > Wygląda na to że siedzi sobie jakaś pani urzędniczka i wymyśla co i jak by
    > komu utrudnić.

    Obawiam się, że brakiem "papierów" mogłeś strzelić sobie do własnej
    bramki :(

    > Jakie ja im mogę dokumenty dostarczyć żeby się odczepili. Czy może oni mają
    > mnie o jakieś poprosić?

    Zajrzyj na opisy na grupie .podatki
    Jak na mój gust, urząd na razie *nie* prowadzi postępowania.
    Wszczął "czynności wyjaśniające", i pyta podatnika czy chciałby coś od
    siebie powiedzieć na ten temat, tak dobrowolnie ;)
    Podatnik nie będzie chciał (po polsku: nie przyniesie w zębach czego
    oczekują) to rozpocznie się postępowanie w sprawie. A jak karnoskarbowy
    pośle pismo, to bedzie się ono już zaczynało (już) cytatami z kodeksu
    karnego skarbowego.

    Pytanie: czy *powinieneś był* mieć pozwolenie (budowlane) lub choćby
    tylko dokonać zgłoszenia z okazji tego remontu?
    Jeśli tak, a zrobiłeś i masz, to ja bym zróbił im kopię i zawiózł.
    Zasadniczo powinni sobie robić (kopie) sami, ale jak się przytarga
    własny egzemplarz to zawsze można wziąć na drugiej kopii pieczęć
    z datą ze się złożyło.

    pzdr, Gotfryd