    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: tematy maturalne wyciekły
    From: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    <X...@1...0.0.1>
    <5ee49eb6$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: 13 Jun 2020 12:59:46 GMT

    > Którego? :-) Miło mi, ze masz mnie za profesjonalistę, ale ja nie
    > jestem specem od procesu. Umiem ponadprzeciętnie kilka rzeczy
    > robić, ale proces, to nie jest to, czym sie na co dzień zajmuję.

    Profesjonalisty w temacie oceny tego co jest penalizowane a co nie.
    Powiedziałbym wiecej: ja to jestem taki debil co jeszcze całkiem
    niedawno uwazał, ze takiemu ksiedzu czy takiemu policjantowi nie trzeba
    tłumaczyc co jest dobre a co złe.

    > Ja tez uważam, że z etycznego punktu widzenia nie jest to
    > poprawne. Natomiast nie każdy nieetyczny czyn od razu jest
    > przestępstwem. O ile - jak już pisałem - pomysł na ściganie
    > ujawniającego dyrektora mam (art. 231 kk), to na ucznia już już
    > niespecjalnie.

    Załózmy ze masz racje - ze taki uczen co sobie kupuje pytania nic złego
    w sensie prawnym nie robi. Ale imo:
    - matura powinna byc niezdana i to z dokładnym opisem dlaczego.
    - jeżeli kupił pytania i skłamie o tym, to co ze składaniem fałszywych
    zeznan?

    > Potocznie może i jest. Ale zarzutu oszustwa postawić się nie da.

    > Poważny. Bardzo. Tylko nie mam cienia poszlaki, że tam jakakolwiek
    > łapówka poszła. Równie dobrze otworzyli kopertę rano i ktoś z
    > nauczycieli podał tematy uczniom, którzy już siedzieli na sali. Ci
    > rozesłali do kolegów, bo telefony pewnie wyłączyli w chwili
    > rozpoczęcia matury.

    Ale zgadzasz sie ze warto by to było sprawdzic?
    A przynajmniej sprobować?
    Pomysl, ze nawet jakby sie nie udało nikogo przekonac ze warto
    powiedziec prawde to moze by sie jeden oszustek z drugim zastanowili co
    zrobili i ze to nie jest takie hop siup.
    A moze akurat trafiłoby na rodzica który by mruknał na jednego
    smarkacza z drugim zeby nie kombinowali tylko powiedzieli jak było.

    > A masz pomysł na ściganie? Pytam po prostu.

    Ja tez pytam.
    Bo moze warto byłoby sie w drukarni zatrudnic.
    Kiepska płaca ale raz w roku fajna premia.

    > Nie wiem. nie znam się. W każdym razie pomysłu na ściganie karne
    > nie mam.

    > JA maturę zdawałem ponad 30 lat temu. Był chyba słownik
    > ortograficzny. Sądzisz, że naprawdę trzeba różne słowniki w
    > zależności od tematu?

    Nie wiem, słyszałem ze teraz matura jakas inna, z zadaniami, z tekstem
    do opracowania etc.
    No to np ten tekst jakos uczniowie musza dostac.
    Kiedys to masz racje - kilka tematów, kartka papieru i jechane.

    > Czyli przynajmniej tu mamy wspólne zdanie. Koperty, to przeżytek,
    > gdy nie było Internetu.

    Oczywiście. Ja jestem bardzo praktyczny człowiek z odrobiną idealizmu
    :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."