    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: marsz opozycji
    Date: Sun, 04 Jun 2023 01:15:25 GMT

    On 2023-06-03, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > A kto tak twierdzi? Natomiast sytuacja, w której dochodzi do sytuacji,

    No wypowiadasz się w takim tonie, jakby tak właśnie było.

    > gdy nie można mieć pewności ciągłości państwa, bo prawo działa wstecz,
    > też zbyt mądra nie jest. Po za tym to nie jest tak, że w PRL prawo

    To nie jest działanie wstecz. Zobacz przykładowo jak to teraz wygląda z
    tymi wszystkimi manipulacjami i naciąganiami. Jak ktoś za parę lat
    stwierdzi, że jakieś obecne przepisy nie są legalne to posypie się
    lawina. Wszystkie rzetelne organizacje prawnicze od początku przed tym
    ostrzegają.

    > zezwalało na mordowanie obywateli, czy jakieś prześladowania.

    Często działa to tak, że konstruowany jest przepis, którego istotna
    część pozostaje uznaniowa. A jak coś jest uznaniowe to można z tym
    zrobić co się chce. Można np. uznać kogoś za wroga narodu bo słuchał
    radia WE.

> [...]
    > naruszeniem prawa.
    >
    > Część wyroków wynikała z tego, że skazani uczestnicząc w "ruchu oporu"
    > dopuścili się zbrodni. To niezbyt wygodny temat, ale nie zapominajmy, że
    > "żołnierze wyklęci" czasem byli po prostu zbrodniarzami, którzy w imię
    > prowadzonej walki dopuszczali się zabójstw, albo innych niegodnych
    > czynów. Stare władze gloryfikowały milicjantów, którzy walczyli z nimi,
    > a potępiały tych "żołnierzy". Nowe zwróciły uwagę, że nie wszyscy byli
    > źli, ale jeszcze nowsze przy okazji wzięły się za burzenie pomników
    > milicjantów, którzy też co do zasady źli nie byli.

    Akurat z tym się z grubsza zgadzam. Nastąpiła dość bezrozumna zmiana
    polaryzacji. Tak samo mogę też uwierzyć, że część osób poszła do
    milicji, czy pzpr głeboko wierząc, że nie ma w tym nic złego, i że nawet
    mogli przetrwać w takiej szczerej wierze całe lata. Trochę natomiast
    trudno mi uwierzyć w to samo z sb.

    --
    Marcin