  • Data: 2023-06-04 10:08:08
    Temat: Re: marsz opozycji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy dobrze rozumiem, że masz wyobrażenie, że ponieważ w PRL były gminy, a przed
    1975 nawet powiaty, to było tam coś takiego jak "samorząd"?
    > Jasno słoneczko w górach w główkę przygrzewa?

    Tu nie chodzi o to, jak ja sobie to wyobrażam, bo jestem na tyle
    "stary", ze ja to pamiętam. Fakt, że dzieckiem byłem, ale mimo wszystko
    coś tam widziałem. W różne działalności społeczne zacząłem się niewiele
    później "bawić", ale przecież z ludźmi, którzy byli starsi ode mnie.

    Do 1975 roku, struktura władz centralnych i samorządowych w Polsce była
    zorganizowana na podstawie systemu socjalistycznego, będącego częścią
    bloku wschodniego. Poniżej przedstawiam opis struktury władz centralnych
    i samorządowych w tym okresie:

    Władze Centralne:
    -----------------

    Rząd: Władza wykonawcza, zwana także Radą Ministrów, była odpowiedzialna
    za kierowanie polityką państwa. Na czele rządu stał Przewodniczący Rady
    Ministrów, który był równocześnie premierem.
    Sejm: Władza ustawodawcza, składająca się z jednej izby. Sejm był
    organem reprezentującym naród, w którym posłowie byli wybierani w
    wyborach powszechnych. Pełnił funkcję uchwalania i zmieniania prawa.
    Rada Państwa: Władza wykonawcza, mająca funkcje reprezentacyjne i
    ceremonialne. Na jej czele stał Przewodniczący Rady Państwa, który był
    głową państwa.

    Władze Samorządowe:
    -------------------

    Rady Narodowe: Były to organy samorządowe na poziomie powiatu, miasta,
    dzielnicy i wsi. Członkowie rad narodowych byli wybierani w wyborach, a
    ich głównym zadaniem było zarządzanie sprawami lokalnymi, takimi jak
    rozwój gospodarczy, edukacja, ochrona zdrowia, kultura i planowanie
    przestrzenne.
    Przewodniczący Rady Narodowej: Na czele każdej rady narodowej stał
    przewodniczący, który był odpowiedzialny za koordynację działań rady i
    reprezentowanie jej interesów na szczeblu wyższym.
    Prezydium Rady Narodowej: W większych miastach istniało prezydium rady
    narodowej, które było odpowiedzialne za zarządzanie bieżącymi sprawami
    administracyjnymi i realizację decyzji rady.

    Władze partyjne:
    ----------------

    Ważnym elementem struktury władz centralnych i samorządowych przed 1975
    rokiem był wpływ Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (PZPR), która
    była partią rządzącą i miała dominującą rolę we wszystkich sferach życia
    politycznego. PZPR miała silną kontrolę nad wszystkimi organami władzy,
    zarówno centralnymi, jak i samorządowymi. Jej członkowie zajmowali
    kluczowe stanowiska w rządzie, sejmie, radach narodowych, a także w
    komitetach partyjnych na różnych szczeblach administracyjnych. Struktura
    władz centralnych i samorządowych była scentralizowana, a decyzje
    podejmowane były w hierarchiczny sposób. Władze centralne, zwłaszcza
    rząd i sejm, miały dominujący wpływ na kształtowanie polityki i
    prawodawstwa w kraju. Decyzje podejmowane przez rząd były później
    przekazywane do organów samorządowych, które miały je wdrażać na
    poziomie lokalnym.

    Ważnym elementem tej struktury były również organizacje społeczne, które
    były kontrolowane przez partię rządzącą. Na przykład Związek Młodzieży
    Socjalistycznej (ZMS) i Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej
    (ZSMP) miały swoje struktury na poziomie szkół i uczelni, a także w
    miastach i wsiach. Pełniły one funkcję mobilizacji i propagandy, a także
    kontrolowały działalność młodzieży.
    --
    (~) Robert Tomasik