    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kodeks drogowy
    Date: Thu, 23 Jun 2005 22:43:04 +0200

    zpos napisał(a):
    > http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/dzial2r
    oz3.html#oddzial11

    Medal z kartofla Ci się należy, że jako cyklista zacząłeś zwracać uwagę
    na przepisy ;-)

    > mam rozumowac, ze jezeli rownolegle do jezdni ciagnie sie sciezka dla
    > rowerow, to nie mam prawa jechac jezdnia??

    Tak.

    > Art. 16.
    > 5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, (...) są obowiązani poruszać się
    > po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby
    > ruch pieszych.
    >
    > mhm - kto orzeka o przydatnosci pobocza do jazdy??

    uzytkownik czyli Ty

    > tu juz mniej watpliwosci:
    > '4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
    > ______wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;(...)'

    dokładnie tak samo jak pieszy na przejściu. Ma pierwszeństwo, ale nie
    absolutne. Musi dac szanse kierowcy zauwazenia swojej osoby i REAKCJI.
    Wtargnięcie na jezdnię może tez nastąpić na przejściu, np. wbiegając na
    nie czy - tak jak w Twoim przypadku - wjeżdzając z dużą prędkością.

> [...]
    > to samo co na jezdni? -czy nie ma?) a jezdnia blachosmrod, ktory skreca w
    > poprzeczna w prawo, na ktorej ja mam przejazd rowerowy i tne sobie dalej,
    > podczas gdy ten probuje wymusic pierwszenstwo (pewnie mnie nie widzial), ja
    > twardo jade, liczac, ze zauwazy i za3ma sie przed przejazdem. gdy dalem po
    > heblach (walnalbym, gdybym tego nie zrobil) i zwolnilem o polowe, ten sie
    > za3mal na polowie przejazdu. machnalem mu jedynie reka wygrazajac i
    > pojechalem dalej (no chyba mialem racje?:)) do tego on gadal przez telefon!

    Pewnie Cię nie widział.... 30 km/h = 9 m/sek. 5 sekund to prawie 50 m.
    Myślisz, ze ktokolwiek skojarzyłby oddaloną postać rowerzysty ze scieżka
    i przejazdem??

    > ale za jakies pol minuty przydazyla mi sie sytuacja, po ktorej przez chwile
    > zaczalem rozkminiac, czy mialem racje na tym przejezdzie ;), bo jadacy
    > gorczewska taksowkarz, uchylil okienko i krzyknal do mnie:'NAUCZ SIE JEZDZIC!'
    > i tu moje pytanie: o co mu chodzilo??

    O zachowanie szczególnej ostrożności w tych miejscach, gdzie jest to
    niezbedne. Po to, żeby m.in. ocalić własne (chociaz nie tylko własne) zycie.

    M.