  • Data: 2006-09-23 11:53:32
    Temat: Re: kilka pytań o weksle
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie widzę przeszkód... z czego by miały wynikać?
    > Tu masz przykład sporządzony przez kancelarię, który jasno reguluje
    > miejsce zapłaty:
    > http://www.ladona.com.pl/dokum/dekl_wek.pdf#search=%
    22deklaracja%20wekslowa%22

    > "Uprawniony z weksla uzupełniając weksel, jako miejsce zapłaty
    > wskaże wyłącznie jedno z miejsc:
    > - własną siedzibę
    > - inne miejsca prowadzenia własnej działalnosci w ....
    > - siedzibę Wystawcy"

    Trochę różnych opinii na ten temat:

    1.Poprzez miejsce zapłaty należy rozumieć miejscowość, a nie konkretny
    adres (I. Heropolitańska, "weksel w obrocie gospodarczym").

    2. Przez miejsce płatności należy rozumieć adres (miejscowość, ulica,
    dom, firma etc) podany na wekslu - jako miejsce, gdzie weksel winien być
    przedstawiony do zapłaty. (Kostecki Tadeusz Inkaso i protest weksla Głos
    Sądownictwa 1934r. nr 3)

    3.Przedstawienie do zapłaty, w praktyce zgodnej z wymogami prawa
    wekslowego winno się odbywać w ten sposób, że weksel, jeśli jest płatny
    np. w miejscu zamieszkania dłużnika (jak w ogromnej większości wypadków
    się zdarza) winien być mu przyniesiony do mieszkania (orzeczenie S.N.
    307/27) tam okazany i zapłacony, lub też, o ile dłużnik odmówi zapłaty,
    oddany do protestu.(...)
    Nie można prawnie zmuszać dłużnika, by poszukiwał swego weksla gdzie
    indziej, niż w miejscu płatności. Opierając się na tym, należy
    stwierdzić, że otrzymanie przez dłużnika 'wezwania do zapłaty' jest z
    prawnego punktu widzenia zupełnie obojętne i niewykupienie przez niego
    weksla, który mu w miejscu płatności przedstawiony nie został, żadnych
    skutków prawnych za sobą pociągać nie może, ani tym bardziej nie może
    narażać dłużnika na jakiekolwiekbądź koszta.
    (Kostecki Tadeusz Inkaso i protest weksla Głos Sądownictwa 1934r. nr 3)

    > Jak uregulować sprawę w przypadku jeśli zobowiazany do zapłaty moze być
    > "gdziekolwiek" to nie wiem :) - znaczy z objaśnień Liwiusza wynika mi że
    > tylko przez domicyl, czyli płacąc bankowi za to że będzie tam, gdzie
    > Ty masz zapłacic weksel :)
    > Albo znaleźć kogoś innego kto to zrobi (zapłaci "w miejscu").

    Zazwyczaj wystawiający weksel ma swoją siedzibę (miejsce
    zamieszkania, czy prowadzenia firmy). Jeśli nie czekał tam w dniu
    wykupu weksla z pieniędzmi, należy uznać, że odmówił zapłaty za weksel.

    Przyjmując weksel od osoby bezdomnej, lub na tyle "wolnej", że nie
    posiada własnej siedziby - robimy to niejako na swoją odpowiedzialność,
    ponieważ - teoretycznie - przed pójściem do sądu musimy przedstawić
    weksel do zapłaty, czyli przynajmniej "pocałować klamkę" jego
    mieszkania, lub spotkać go osobiście (na dworcu :).

    W praktyce sądy nie badają raczej, czy weksel był przedstawiony do
    zapłaty, tylko wydają nakaz, zwłaszcza że w przypadku, gdy obie strony
    są nieprzedsiębiorcami, nie potrzeba nawet pisemnego wezwania do zapłaty.

    Odnośnie zlinkowanej deklaracji:

    - Nie znalazłem tam informacji o wpisaniu dokładnego miejsca płatności,
    a jedynie "2. W każdym przypadku weksel będzie płatny w Warszawie" -
    podałeś zły link?

    - Nie ma miejsca na podpis remitenta - czyli nie może być ona dowodem w
    sądzie - remitent może się wyprzeć tej deklaracji, a wystawca nie
    udowodni, że deklaracja istniała przed wręczeniem weksla, zwłaszcza że
    "3. Deklaracja została sporządzona w jednym egzemplarzu"

    Wniosek: według mnie jest ona rażąco niekorzystna dla wystawcy, ja bym
    jej nie podpisał.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz