    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: filmowanie w szkole
    Date: Thu, 25 Nov 2004 10:03:47 +0000 (UTC)

    br4k <b...@N...pl> napisał(a):

    > mam nastepujacy problem: kilka dni wpadlismy z kumplami na pomysl,
    > zeby nakrecic amatorsko kilka ujec w szkole. Glownie na tym jestesmy
    > my, lecz tez znalazlo sie dwoch nauczycieli podczas prowadzenia lekcji.

    W toruńskiej budowlance też kręcili nauczyciela "podczas prowadzenia lekcji".

    > Jeden z nich zauwazyl kamere i prawie sila wyrwal mi kasete.

    Nagrywaliście go złośliwie, więc można przypuścić, że mogło dojść do
    naruszenia dóbr osobistych nauczyciela, kto wie nawet czy nie do naruszenia
    powagi szkoły jako instytucji. Postawa wasza nie była właściwa z punktu
    widzenia celów wychowania.
    Skąd wiem, że było to złośliwe? Gdybyście kręcili na przykład film
    pamiątkowy ze szkoły, jak to jest ostatnio w zwyczaju wśród klas
    maturalnych, zrobilibyście to za zgodą i aprobatą nauczycieli oraz
    wychowawcy klasy, którzy - prasa ostatnio opisuje - bardzo chętnie się w
    takie pomysły włączają.

    Nauczycielowi jesteście obowiązani okazywać szacunek - jeśli nie jako
    człowiekowi, z powodu jego osobistych zalet, to szacunek dla roli
    społecznej, jaką pełni. Nauczyciel po pierwsze jest wobec was reprezentantem
    państwa i jego celów, po drugie reprezentantem rodziców, działa w znacznej
    mierze "in loco parentis" - "w miejsce rodziców". Ojca też nagrywasz na
    kamerę, gdy zdrzemnie się przed telewizorem i chrapie, a potem puszczasz ten
    film kolegom i naigrywacie się ze "starego"?

    > Dzisiaj dowiedzialem sie o planowanych konsekwencjach, ktore maja
    > byc wobec mnie wyciagniete, mianowicie najwyzszy rodzaj nagany oraz
    > bylem straszony konsekwencjami karnymi.

    W mojej ocenie szkoła działała zgodnie z przepisami prawa oświatowego.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
    z dnia 2 listopada 2000 r.
    w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu
    postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu
    oceniającego

    § 2.6 Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań
    określonych w _art._6_Karty_Nauczyciela_ i _art._4_ustawy_ [o systemie
    oświaty], _zadań_statutowych_szkoły_ oraz obowiązków określonych w art. 42
    ust. 2 Karty Nauczyciela - ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru
    pedagogicznego.

    Art. 4 Ustawy o systemie oświaty (u.s.o.):
    Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
    [w sformułowaniu tym zawarte są ustawowej rangi delegacje dla nauczyciela do
    nauczania, wychowania i opieki nazywane w teorii prawa władztwem
    pedagogicznym - przyp. mój] ma obowiązek kierować się dobrem uczniów, troską
    o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności
    osobistej ucznia.

    Art. 6 Karty nauczyciela (kn):
    Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z
    powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną,
    wychowawczą i opiekuńczą (&#8230;), dbać o kształtowanie u uczniów postaw
    moralnych i obywatelskich (&#8230;)

    Dodatkowo uprawnienia nauczyciela podkreślone są w art. 12 ust. 2 ustawy
    Karta nauczyciela:
    Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania
    takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród
    uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne(&#8230;) [ustalenia pedagogiki stają
    się tym samym jednym ze źródeł prawa oświatowego, tzw. celowość
    pedagogiczna - oprócz brzmienia poszczególnych przepisów - staje się tym
    samym niezwykle ważnym kryterium oceny pracy nauczyciela, a żadna
    interpretacja prawa w szkole nie może prowadzić do wniosków sprzecznych z
    ustaleniami dydaktyki, teorii wychowania, czy choćby sprzecznych z
    doświadczeniem pedagogicznym - przyp. mój]

    W opisywanym przypadku musiałbyś nauczycielowi udowodnić jedno z poniższych:
    - stosowana metoda jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego, bądź ze
    zwyczajami panującymi w stosunkach danego rodzaju, w relacjach opiekun-
    wychowanek [nie jest]
    - metoda narusza dobro uczniów, jest działaniem przeciwko ich zdrowiu lub
    moralności [nie narusza, nie jest, wręcz przeciwnie - wyciągając
    konsekwencje w przypadku złego zachowania ucznia, nauczyciel działa dla jego
    dobra]
    - metoda narusza godność osobistą ucznia [nie narusza]
    - stosowania takiej metody z całą pewnością nie można nazwać rzetelną
    realizacją zadań związanych z powierzonym nauczycielowi stanowiskiem [można
    nazwać]
    - działania nauczyciela wykraczają poza zakres podstawowych funkcji i zadań
    szkoły wobec ucznia [nie wykraczają]
    - ustalenia pedagogiki dowodzą, że metoda jest w każdym przypadku szkodliwa
    [nie dowodzą, przeciwnie - Twoja postawa wobec nauczyciela jest niewłaściwa,
    szkoła ma obowiazek temu przeciwdziałać, postępowania nauczyciela więc jest
    celowe z punktu widzenia pedagogiki]
    - zachowanie nauczyciela wypełnia znamiona czynu zabronionego [nie wypełnia]

    Jak widzisz, prawo tu nie stoi po Twojej stronie.

    > W statucie szkolnym jest zapisane, ze zabrana sie uzywania jakichkolwiek
    > urzadzen rejestrujacych.

    Tym bardziej. Chociaż zapis w statucie wcale nie byłby tu konieczny.

    > Jednak zastanawia mnie, czy nauczyciel mial prawo wyrwac mi kasete

    Napisałeś wcześniej: "prawie wyrwał" ;-)
    Nie miałeś zresztą prawa odmówić mu wydania kasety. Polecenia nauczyciela
    wynikające z władztwa pedagogicznego co do zasady są dla Ciebie obowiązujące.

    > a nastepnie ja ogladac oraz kopiowac?

    Tak. Nauczyciel z mocy ustawy sprawuje nad Tobą opiekę. Jest odpowiedzialny
    nie tylko za twoje bezpieczeństwo, lecz także za prawidłowe wychowanie Cię,
    za pokazanie Ci, co jest dobre, a co złe, co społecznie akceptowane, a co
    nie. Zabrał, obejrzał, skopiował jako dowód - i teraz pewnie wyświetli w
    obecności dyrektora lub na nadzwyczajnym posiedzeniu rady pedagogicznej,
    która będzie zastanawiać się nad karą dla Ciebie.

    Nauczyciel z mocy ustawy ma prawo wykonywać czynności wynikające z samej
    istoty procesów nauczania, wychowania i sprawowania opieki nad uczniami oraz
    motywowane tymi procesami.

    > Czy rzeczy, ktore byly na tej kasecie moga byc wykorzystane przeciwko
    > komus?

    Oczywiście, czemu nie?

    > Czy ja nie mam prawa nagrac kogos (pomijajac, ze w szkole)

    Nie można pominąć, że w szkole, bo to tutaj jest sednem sprawy. Gdyby
    intencje Twoje były moralnie czyste, nagrania dokonywałbyś, prosząc
    uprzednio o zgodę nauczyciela.

    > a nastepnie podczas obrobki zamazac jego twarz? (czy takie tlumaczenie
    > moze pomoc?)

    Osobiście bym nie uwierzył Ci, że takie były Twoje zamiary. Mydlić oczy to
    możesz, ale nie rodzicom i nauczycielom, którzy na mydleniu oczu to troszkę
    się jednak znają.

    Roman Gawron