    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 25 Jun 2012 06:32:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1f86$eso$1@news01.versatel.de>
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206222154240.1252@quad>
    <js5c6m$2r0$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe636f0$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <js5da5$n4l$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe63dbb$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <js5gab$5fs$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe648a8$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <js6cl7$gae$1@inews.gazeta.pl>

    On Sun, 24 Jun 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Dobra panie teoretyk. Sytuacja, którą widziałem osobiście tylko uroiła
    > mi się w głowie.

    Bez urazy, bo trochę niejasno opisałeś, ale niniejszym potwierdzam
    realność sytuacji.
    Patrz post obok :)

    > Tak, wiem, jakby zanalizować nagranie zdarzenia, to pewnie któryś
    > wjechał na skrzyżowanie sekundę wcześniej... Ale wiadomo, że na drodze
    > trzeba przyjąć pewną tolerancję czasową.

    Błędem jest w ogóle zakładanie, że moment wjazdu ma JAKIEKOLWIEK
    znaczenie. Wjeżdżający mógłby tłumaczyć się z nieustąpienia
    pierwszeństwa TYLKO w ten sposób, że:
    - nie widział wjeżdżającego
    - wjeżdżający złośliwie przyspieszył

    Pierwsze nie zachodzi (co dla omawianej kolizyjności sam przyznasz,
    *chyba* że niewidzącym byłby ten kto akurat ma "pierwszeństwo
    z kółka", co czyni zbędnym rozpatrywanie tej wersji),
    a drugiego jak rozumiem nie rozważamy - prawdopodobieństwo, że
    ktoś kto *nie* leciał z pierwszą kosmiczną a dopiero na ciasnym
    rondzie mocno depnął, jest dość małe, chyba wszyscy się zgodzą.

    > Owszem, NA RONDZIE. Ale jak obaj wjeżdżamy, to żadnemu z nas znaki nie
    > gwarantują. Więc zgodnie z hierarchą spadamy do przepisów ogólnych

    Nie.
    Spadamy do KOLEJNYCH przepisów szczególnych.
    Ogólne stosuje się jak już ŻADNE szczególne nie będą miały zastosowania.
    I dodać należy, że "kolejne szczególne" jak najbardziej dotyczą
    już sytuacji w skrzyżowaniu (w naszym przykładzie - że "ten z kółka"
    ma pierwszeństwo).

    pzdr, Gotfryd