  • Data: 2008-04-18 11:15:08
    Temat: Re: Zadatek, ktory nie został wpłacony
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com pisze:

    > Przepraszam za dociekliwośc, ale moge prosić jakiś argument? Z umową
    > byłem wcześniej u prawnika, ale nie odpowiedział mi jednoznacznie na
    > pytanie, czy będe zobowiązany wpłacić im ten zadatek. Powiedział, że
    > to będzie zależało od ew. sądu, jak tam sprawa trafi.

    No napisalem przeciez w pierwszej odpowiedzi.

    "Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek *dany przy zawarciu umowy* ma to znaczenie, że w razie
    niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez
    wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek
    zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej."

    Tutaj Twoja umowa z developerem umowa nieco zmodyfikowala ta regule w
    ten sposob, ze ustaliliscie, ze zadatek bedzie zaplacony do dnia X
    (czyli tez pozniej niz przy zawarciu umowy a mimo to bedzie to zadatek)

    Jesli jednak zadatku nie bylo ani przy zawarciu umowy ani w terminie
    umówionym, a brak jest postanowień umowy w tym zakresie, to roszczenie o
    zaplate zadatku w ogole nie powstanie (a wynika to przede wszytskim z
    tego ze jest to czynnosc pr. realna - musi dosc do faktycznego wreczenia
    zeby wywarl zadatek wywarl takie skutki jak z 394kc).

    Natomiast zupelnie czym innym jest Twoja ewentualna odpowiedzialnosc za
    niewykonanie tej umowy, ale to juz jest z zupelnie innego tytulu. Albo
    kary umowne albo odpowiedzialnosc na zasadach ogolnych (ale tu deweloper
    musi jakas swoja szkode wykazac itd.)

    > Generalnie deweloper wydaje się być bardzo w porządku, co do samej
    > umowy przedwstępnej nie mam żadnych uwag. Chodzi tylko o ten zadatek i
    > co się stanie, jak w terminie go nie zapłacę (bo np. bank nie da
    > kredytu) - to czy będę musiał go i tak zapłacić.

    Wg. mnie i z tego opisales to nie (wez poprawke na to, ze nie widze umowy)