  • Data: 2008-04-18 16:43:59
    Temat: Re: Zadatek, ktory nie został wpłacony
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Apr 18, 1:15 pm, kauzyperda <l...@Z...eu> wrote:

    > Jesli jednak zadatku nie bylo ani przy zawarciu umowy ani w terminie
    > umówionym, a brak jest postanowień umowy w tym zakresie, to roszczenie o
    > zaplate zadatku w ogole nie powstanie (a wynika to przede wszytskim z
    > tego ze jest to czynnosc pr. realna - musi dosc do faktycznego wreczenia
    > zeby wywarl zadatek wywarl takie skutki jak z 394kc).

    To czy zapłaty zadatku można dochodzić nijak się ma do tego, jakie wg
    art. 394 zapłata zadatku (w pewnych okolicznościach) wywołuje skutki.
    Zadatek jest czynnością realną ze względu na te skutki, natomiast nie
    przesądza to o nieistnieniu roszczenia o zapłatę zadatku - mylisz dwie
    sprawy.

    Jeśli strona zobowiązała się do zapłaty jakiejś kwoty tytułem zadatku,
    kwoty tej będzie można dochodzić. Najwyżej taki zadatek nie wywrze
    skutków z art. 394 KC albo też w ogóle nie będzie zadatkiem w
    rozumieniu tego artykułu (ale np. zaliczką).