    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Date: Wed, 6 May 2020 16:30:07 +0200

    dyskusyjnych:5eb2bbba$0$17344$6...@n...neostrad
    a.pl...
    >Wybory, to nie tylko sam fizyczny proces złożenia głosu. Przede
    >wszystkim nie mamy kampanii wyborczej. Ja bez pomocy Google nawet nie
    >wiem, kto kandyduje.

    Wiesz. Tzn tych 2-3 znasz, a reszta i tak sie nie liczy :-)

    > O programach w ogóle nie wspomnę, bo nawet
    >Prezydent RP, to ogłosił jedynie, że jest dobrze i będzie lepiej i to
    >by
    >w skrócie było na tyle. Nikt tego nie brał na poważne, bo wiadomo
    >było,
    >że wybory się nie odbędą.

    W nowej kampanii powie to samo ... ale ... jakos dziwnie, ze w tej
    specustawie wyborczej nie zwiekszono czasu antenowego kandydatom.
    A wydaje sie to naturalne, ze nie ma kampanii w terenie, to powinna
    byc w TV(P)

    >Wracając do wątku zasadniczego. Są kraje, w których wybory przez
    >Internet sa od wielu lat i jakoś to działa. Tak więc sądzę, że
    >najprościej było by tam zajrzeć i się zawzorować. Możemy oczywiście
    >tu
    >zacząć kombinować, ale moim zdaniem, to najprościej byłoby generować
    >jakiś sposób unikalny link pozwalający się tylko jeden raz zalogować
    >do
    >systemu, ale poprzez szyfrowanie nie pozwalający na odwrócenie
    >algorytmu
    >i ustalenie, czyj to login.

    Ale co - rozeslac go w kopertach, czy wygenerowac elektronicznie przy
    pierwszym zalogowaniu ?
    A jak pozniej sprawdzic, czy ktos glosow nie dosypal ?
    Albo za babcie, za dziadka ...

    >Jak przy BitCoinach.

    ale czekaj - bitcoiny sa przeciez mozliwe do przesledzenia, tylko
    problem stanowia anonimowe portfele po drodze.

    Dac kazdemu jedna kartke na wybory, ktora bedzie mogl przepuscic przez
    kilka takich portfeli co wymienia kartki miedzy obywatelami,
    i jeszcze wymog co najmniej trzykrotnej zamiany ?
    i jeszcze portfele moga byc w prywatnych organizacjach, co to potem
    uroczyscie skasuja dyski aby wladzy nie dac ?

    No i znow - jak sie zabezpieczyc przed dodaniem glosu ?
    Tudziez przed handlem kartkami ...

    J.