  • Data: 2005-08-19 21:56:01
    Temat: Re: Umowa o pracę (długie i pilne)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "fenixproductions" <f...@g...pl> napisał
    w wiadomości news:de5gbh$5bq$1@inews.gazeta.pl...

    > 1. Czy taka umowa jest w pełni zgodna z prawem? Czy podpisując ją
    sam
    > tego prawa nie złamałem?

    Pracownik w zasadzie nie może w tym zakresie naruszyć prawa. Tu możesz
    spać spokojnie.

    > 2. Ile godzin tak właściwie "muszę" przepracować?

    0,13 etatu daje 0,13 x 8 więc generalnie godzinę i cztery minuty
    dziennie - średnio. Pewnie im o godzinę chodziło. W sierpniu wyjdzie
    Ci 22 godziny i 52 minuty i 48 sekund. Głupio to ktoś napisał, bo mógł
    napisać 1/8 etatu i było by jasne.

    > 3. Jak właściwie przeliczana jest "dobowa norma czasu pracy" (od
    której
    > do której)?

    Tego pytania nie rozumiem.

    > 4. Co w § 4 p. 3 oznacza słowo: "równoważny"?

    Należało by zapytać o to twórcę tej umowy, bowiem ani kodeks pracy,
    ani ustawa o zatrudnienia pracowników tymczasowych tego nie definiuje.
    Myślę, że chodzi im o to, że niekoniecznie musisz pracować prze 5 dni
    po jednej godzinie, a mogą na przykład Cię zatrudnić raz w tygodniu na
    te 5 godzin.

    > 5. Czy §4 p.6 oznacza urlop dany mi prze Pracodawcę Użytkownika? Czy
    > jest to urlop płatny (tzn. za dni nim objęte dostanę wynagrodzenie)?

    Oczywiście, że płatny. Tylko nijak tych dwóch dni nie rozumiem. Moim
    zdanie - ale na prawie pracy się dość pobieżnie znam, więc ktoś może
    ewentualnie sprostuje - to powinno być 2 godziny. A że zaokrągla się
    do pełnych dni, to Ci się należy 8 godzin.

    > 6. Co tak właściwie oznacza to "0.13" etatu, skoro pracuję cały
    tydzień
    > po 8 godzin / dzień ?

    No, że masz 7 nadgodzin w każdy dzień. Dalszą konsekwencją jest to, że
    mogą ewentualnie zapewnić Ci tylko tę jedno godzinę dziennie i
    protestować nie masz prawa. Ale z kolei w ten sposób dość szybko
    wyczerpią limit nadgodzin w roku, bo wynosi on chyba 150 godzin. Po 21
    dniach zatrudnienia Cię w taki sposób wchodzą w konflikt z prawem
    pracy. Co więcej, to prawo pracy ogranicza sytuacje, gdy nadgodziny są
    dopuszczalne. Niby mowa jest o szczególnych potrzebach, ale skoro im
    to w nawyk weszło, to nie wiem, czy są szczególne. Inspekcja pracy
    może to "zausterkować".

    > 7. Czy _natychmiastowe_ zerwanie przeze mnie umowy oznacza od razu
    > zwolnienie dyscyplinarne?

    To znaczy jakie natychmiastowe? Chcesz porzucić tę pracę, czy złożyć
    wypowiedzenie. Wypowiedzenie masz w umowie na tydzień. A sposób zgodny
    z prawem i w sumie równoznaczny w skutkach opisałem niżej.

    > 8. Czy pracodawca (Agencja Pracy Tymczasowej) może dowolnie zmieniać
    mi
    > już raz ustalony grafik?

    Z tym bym nie walczył. Natomiast nie zapominaj, że Ty musisz pracować
    godzinę dziennie średnio, bo tak zawarli z Tobą umowę o pracę. Złóż na
    podstawie art. 151(2) kp wniosek, by Ci zwrócili te nadgodziny w
    naturze. Do końca miesiąca pracować już nie będziesz musiał, bo z tego
    co piszesz to wychodzi, że powinieneś mieć ponad 100 nadgodzin, a
    przecież do końca sierpnia pozostało góra 10 dni, więc dla Ciebie 10
    godzin. I po co wypowiadać. Na jedno wyjdzie. Pewnie umowy nie
    przedłużą z Tobą, ale zakładam, ze przestało Ci na tym zależeć.

    > Dodatkowo zapytam, czy jeśli umowa określa coś sprzecznie z prawem
    > pracy, to co jest ważniejsze? Umowa czy Kodeks Prawa Pracy?

    Kodeks pracy przewiduje, ze unormowania mniej korzystne dla pracownika
    są zastępowane unormowaniami z kodeksu. No ale w umowie zacytowanej
    przez Ciebie nie widzę jakiś rażących naruszeń akurat.