    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Samobojstwo - nie rozumiem!
    Date: Sat, 1 Apr 2006 13:36:40 +0200

    quasi-biolog [###q...@g...SKASUJ-TO.pl.###] napisał:

    > Sofizmat (falszywa analogia + imputowanie mi czegos, czego nie
    wyrazilem).
    > Tu nie ma wnikania w sfere wolnego wyboru. Lajza marznaca pod mostem
    > regoly nie chce zamarznac. Policja zbiera/ostrzega ich rutynowo.
    > Zreszta, jesli bezdomny nie chce, wcale nie musi jechac do
    schroniska -
    > powie "dowidzenia" i policja go zostawi.
    > Przyklad zupelnie nieporownywalny z ingerencja w samobojstwo.

    Znasz przykłąd aresztowania osoby, któa wyraziła zamiar popełnienia
    samobójstwa?

    > Jezdzenie do domow to skrajnosc, szczegolnie bulwersujaca.
    > Nie. Skad ten przedziwny wniosek?

    Z odpowiedzi na pierwsze pytanie. Jazd do domów nie akceptujesz.
    Chodziło mi o to, czy z tego powodu, ze do domu, czy z tego powodu, że
    jeżdżą.

    > Sofizmat (udajesz, ze nie rozumiesz o czym naprawde pisalem?).
    > Widac oczywiste jest dla nas z innych powodow. Dla mnie interwncja
    > policji w zamarzanie kolesia z kartka jest oczywista tylko z tego
    > powodu, ze policja nie moze wierzyc w autentycznosc tej kartki.

    Czemu? Notariusz potwierdził przecież prawdziwość podpisu.

    > Panstwo bedzie probowalo Ci przeszkodzic i nie da sie zrobic tak, by
    > wiedzac o Twoim zamiarze - nie przeszkadzalo.

    Da się. Minie spokojnie kilka dni, zanim przyjadą. No może kilkanaście
    godzin w wypadku wyjądkowo korzystnego zbeigu okoliczności. To
    wystarczy na popełnienie samobójstwa nawet kilka razy.

    > Oraz na tym, ze odpowiednie sluzby sa uprawnione by uniemozliwic ci
    > dokonania zakazanego czynu.

    Uprawniine służby (Ruchu Drigowego) mogą Ci kazać na najbliższym
    skrzyżowani skręcić w lewo. Ale to nei zakaz skrętu w prawo w całym
    państwie przecież.

    > Zreszta, pomoc a nawet samo namawianie do
    > samobojstwa JEST karalne.

    No to zakazane jest pomocnictwo i podżeganie.

    > Sofizmat (znieksztalcanie analogii).
    > To sa roznice. Miedzy wlasnoscia dziecka i psa sa roznice, tak jak
    sa
    > roznice miedzy wlasnoscia psa i samochodu. Ale sa tez podobienstwa:
    > psa i dziecko masz na wlasne zyczenie

    - znam sporą grupę opsób, która by gorąco temu zaprzeczyła :-)

    > , i psa i dziecko sam nazywasz

    - to rzeczywiścei powalający argument

    , i psa i dziecko sam jak chcesz wychowujesz/tresujesz

    - istnieje całkiem sporo ograniczeń w tym zakresie, zwłaszcza w
    odneisieniu do dzieci.

    , i pies i dziecka sa
    > od ciebie niemal calkowicie bytowo zalezni, i psa i dziecko mozesz
    > legalnie oddac, i za psa i za dziecko prawnie odpowiadasz...

    > Sofizmat (zmieniasz temat/uciekasz od prawdziwego tematu).
    > A co to ma do rzeczy (w kontekscie tego fragmentu rozmowy)???

    Bo z afktu, że można zabić szympansa wnosisz, że samobójstwo jest
    dozwolone.

    > Nic z tego. Prawo nie zabrania mi "bezsensownego" (cokolwiek mialoby
    > oznaczac) zabijania zwierzat. Ba, prawo w ogole sie nie zajmuje
    > poszukiwaniem sensu czegokolwiek. To zabawa filozofow, nie
    prawnikow...

    USTAWA z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - proponuję
    lekturę głównie art. 33-35.

    > Sofizmat (udajesz, ze nie rozumiesz o czym naprawde pisalem?).
    > Pudlo. Przeczytaj jeszcze raz co o tym napisalem i sprobuj
    zrozumiec.
    > Jesli nie poskutkuje - odposc. Widocznie nie kazdemu jest dane
    > zrozumiec...

    Widocznie. Rzecz w tym, czy napisano to wystarczająco jazno, by się
    zrozumieć dalo :-)

    > Nie jest, bo nie dowodzi w zaden sposob ideowej sensownosci
    > powstrzymywania samobojcow przez policje w wolnym, demokratycznym
    > panstwie.

    Jak to było? A! Sofizmat: Policja nie przetrzymuje w wolnym
    demokratycznym kraju przyszłych samobójców. Jeśli nawet dojdzie do
    chwilowego pozbawienia wolności, to niezłocznie przekazuje ich
    lekarzowi.

    > Zamiast argumentow stosujesz demagogiczne falszywki udajace
    > argumenty (sofizmaty), a majace na celu chyba jedynie razenie mnie
    > erystyka. pozdrawiam

    Erystyka - sztuka doprowadzania sporów do korzystnego rozwiązania bez
    względu na prawdę materialną. Nie wiem jak tym można kogokolwiek
    razić.