  • Data: 2019-04-13 17:48:50
    Temat: Re: Przestepstwa z uzyciem noza.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Na to samo wychodzi. Nie mówimy o kwalifikacji formalnej a o efekcie
    > końcowym.

    Zdecydowanie nie na jedno. Osoby, które tego nie potrafią pojąć mogą
    sobie narobić problemów.

    > Owszem, mam prawo do odparcia ataku i mogę to zrobić proporcjonalnie do
    > zagrożenia i do "wartości" ochranianego dobra. Będą sytuacje, gdzie ta
    > proporcjonalność to będzie zabicie napastnika. Nie bedzie to prawnie
    > sankcjonowane zastrzelenie kogoś?

    Znajdź mi proszę tę proporcjonalność w ustawie. Masa orzeczeń na ten
    temat, ale nad proporcjonalnością nikt się generalnie nie rozwodzi.
    Przecież w innym wypadku tylko w przypadku realnego usiłowania zabójstwa
    mógłbyś kogoś zabić. Gwałcona kobieta powinna próbować obronić się przez
    gwałt? A atakowany nożem powinien zmierzyć długość ostrza noża
    napastnika i w swojej kolekcji poszukać takiego do obrony, żeby mniej
    wiecej było proporcjonalne?

    W parwie mowa o rażącej niewspółmierności. Czyli na pewno nie przejdzie
    zastrzelenie napastnika, który Cie tylko opluł i ucieka. Ale jak opluł i
    nadal atakuje, to już nie wiadomo co będzie współmierne do ataku, skoro
    chcesz mu zapobiec.