    From: "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie do aplikacji
    Date: Fri, 18 Apr 2008 14:08:03 +0200

    Użytkownik "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl> napisał w wiadomości
    news:fu9tmv$727$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl> napisał :
    >
    > Jeżeli napisanie tego programu nie było Twoim obowiązkiem, mogłeś zadbać
    > o swoje interesy i udzielić licencji (nawet nieodpłatnej) na podstawie
    > oddzielnej umowy (tym bardziej, że prowadzisz firmę zajmującą się takimi
    > rozwiązaniami).

    Błąd jest wielostopniowy. W stopce jak pisałem jest copyrigh. Dodatkowo na
    ekranie logowania jest link - "O programie - prawa autorskie" w którym
    bezczelnie napisałem że prawa autorskie należą do mnie i ja udzielam
    nieodpłatnej licencji na użytkowanie tego oprogramowania. Program zastępuje
    stary system obiegu informacji oparty na plikach w jedną prężną
    wieloczynnościową aplikację. Usprawnił pracę duzej grupie ludzi (>40), jest
    zasobem informacji dla całej firmy, jest interface dla obowiązkowej
    sprawozdawczości firmy. W umowie o pracę (a właściwie zakresie czynności )
    mam adnotację o "usprawnianiu systetmów informatycznych firmy, tworzeniu baz
    danych". Dodatkowo jestem jeszcze odpowiedzialny za obieg tych informacji -
    uznałem że jest on anachroniczny i niewydolny i sam z własnej woli, bez
    niczyjej wiedzy i przyzwolenia stworzyłem nowy system, po czym sam go
    wdrożyłem, szczerze mówiąc nie pytając nikogo o zdanie (dyrektorów,
    kierowników - choć miałem ich niepisane przyzwolenie na każde działanie
    które usprawni firmę). Tak więc nie spisywałem umów i klauzul gdyż działałem
    i działam w dobrej wierze - dla dobra firmy, ale nie podoba mi się że
    otrzymując coś za darmo, bez pytania o zgodę i informowania właściciela
    (jakm się czuję) przedstawia się to jako swój dorobek i rozdaje na lewo i
    prawo. Gdyby mnie ktoś zapytał - pewnie oddam z miłą chęcią (może frajer ale
    wierze w idee), ale nie lubie jak traktuje się mnie jak dwóch
    najpopularniejszych informatyków w polsce - jeden nazywa się "Ej Ty" a drugi
    "Honotu".

    > Podstawową kwestią jest to, czy program ten stworzyłeś w związku z
    > wykonywaniem obowiązków ze stosunku pracy. Tu pomocny może
    > być artykuł http://www.prawnik.net.pl/pwi/art12.htm :

    " Badamy czy pracownik zobowiązany był do szczególnego obowiązku
    twórczości." - to raczej wynika z mojego zakresu obowiązków.

    > "W literaturze przedmiotu przedstawia się szereg okoliczności pomocnych w
    > ustaleniu czy dany utwór powstał 'w związku z wykonywaniem obowiązków ze
    > stosunku pracy':
    >
    > - hipotetyczne zbadanie sytuacji kiedy sporny utwór nie został by
    > wykonany, czy można by pracownikowi przedstawić zarzut naruszenia
    > obowiązków
    > pracowniczych,

    Nie - stary system działał- więc niebyłoby uchybieniem gdyby dalej dział w
    swej dawnej formie.

    > - zbadanie czy w trakcie tworzenia utworu pracownik był podporządkowany
    > pracodawcy lub osobie wskazanej przez pracodawcę , czy tworząc utwór
    > stosował się do wskazówek pracodawcy, czy był zobowiązany do uzgadniania i
    > konsultowania z pracodawcą kolejnych wersji utworu,

    Nie. Jedynie prosiłem kolegę z działu o dokonanie ze mną testów apliakcji.

    > - odwołać można się również do zwyczajów i praktyk obowiązujących w danej
    > grupie zawodowej lub w danym zakładzie pracy."

    > Tak czy inaczej, jeżeli zależy Ci na prawach do tego programu, zwróć się
    > o pomoc do prawnika.

    Zależy w jakim zakresie - jak tworząc coś poświęciłem wolny czas,
    zaniedbałem rodzinę, środowisko, zarwałem kilka nocy to życzyłbym sobie żeby
    ktoś kto nie chce mi za to zapłacić - a ja wprost werbalnie nie rządałem i
    nie rządam zapłaty - trakował mnie jednak jak właciciela a nie frajera.

    Pozdrowienia
    PeTe