  • Data: 2008-04-18 12:44:34
    Temat: Re: Prawo autorskie do aplikacji
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    PeTe pisze:
    > Problem w tym że wg mnie samego trudno to udowodnić - do programowania nie
    > potrzeba żadnego specjalnego oprogramowania którego np. ja jestem
    > posiadaczem a nie ma go firma. Zapisu z monitoringu w domu, na którym ślęcze
    > przy laptopie też nie ma :) :) Sam potrafię obalić własną linię obrony a to
    > chyba nie do końca dobrze.

    Problemem nie jest dowiedzenie autorstwa lecz wykonania poza stosunkiem
    pracy.

    Twój błąd polega na tym, że przekazałeś pracodawcy kod PHP, którego
    autorstwo trudno udowodnić z racji jego skryptowej niekompilowanej
    natury. To w połączeniu ze stosunkiem pracy powoduje, że choć masz
    pełnię praw do tego programu to możesz go utracić. Wystarczy, że
    pracodawca przyjmie stanowisko, że zrobiłeś to w ramach stosunku pracy i
    nie będziesz w stanie udowodnić swoich racji.

    Przekazanie licencji na użytkowanie tego programu powinieneś zrobić w
    formie pisemnej. Najlepiej z pełnym wydrukiem kodu i parafowaniem każdej
    strony. Tylko ta niezbyt wygodna forma by Cię uchroniła przed problemem.

    Teraz możesz jedynie ratować sytuację zbierając pośrednie dowody
    udostępnienia programu na licencji - nagrania rozmów ze zwierzchnikami,
    współpracownikami, świadkami, może coś innego co świadczyłoby o pracy
    samodzielnej, po godzinach pracy i bez zlecenia. Jak rozumiem wciąż masz
    także pełną kontrolę nad wykorzystaniem tej aplikacji, więc powinieneś
    jak najszybciej i niepostrzeżenie zamienić jej otwartą wersję na wersję
    zakodowaną.

    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.