eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawa autorskie gdy jedna firma pisze spam do drugiej firmyRe: Prawa autorskie gdy jedna firma pisze spam do drugiej firmy
  • Data: 2023-04-21 22:10:02
    Temat: Re: Prawa autorskie gdy jedna firma pisze spam do drugiej firmy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 21.04.2023 o 21:44, Henryk Hajdan pisze:
    > Czy adresat może bezkarnie opublikować tego emaila? pisząc że to spam?

    Moim zdaniem zagadnienie trzeba rozbić na dwa aspekty. Po pierwsze
    ochrona tajemnicy korespondencji. Jeżeli osoba, do której korespondencja
    jest skierowana, nie wyraziła innej woli, rozpowszechnianie
    korespondencji, w okresie dwudziestu lat od jej śmierci, wymaga
    zezwolenia małżonka, a w jego braku kolejno zstępnych, rodziców lub
    rodzeństwa. Jak rozumie tu adresat zgodę wyraża, zatem tu problemu nie
    widzę.

    Teraz pozostaje aspekt pomówienia o wysyłanie SPAMu. SPAM to termin
    używany do opisania niechcianych, niepożądanych i często masowych
    wiadomości elektronicznych (e-maili), które są wysyłane bez zgody
    odbiorcy. SPAM może zawierać reklamy, promocje, nielegalne oferty,
    wiadomości o charakterze oszustwa, oraz inne niepożądane treści. SPAM
    jest uważany za problem w cyberprzestrzeni, ponieważ może zagrażać
    prywatności, bezpieczeństwu i efektywnemu korzystaniu z poczty
    elektronicznej.

    Oto kilka cech, które charakteryzują SPAM:

    Masowy charakter: SPAM jest zazwyczaj wysyłany w dużej ilości, często do
    wielu odbiorców jednocześnie, bez ich wyraźnej zgody.

    Brak zgody odbiorcy: SPAM jest wysyłany bez zgody odbiorcy. Adresaci nie
    wyrazili zainteresowania otrzymywaniem takiej korespondencji.

    Treści niepożądane: SPAM może zawierać niechciane treści, takie jak
    reklamy, promocje, oszustwa, czy nielegalne oferty.

    Trudność w zidentyfikowaniu nadawcy: SPAM często jest wysyłany z
    fałszywymi adresami nadawcy lub za pośrednictwem usług anonimizujących,
    co utrudnia identyfikację prawdziwego nadawcy.

    Powtarzalność: SPAM może być wysyłany wielokrotnie do tych samych
    odbiorców, często w ramach różnych kampanii reklamowych lub oszukańczych.

    I w sumie byłoby wszystko dobrze, gdyby nie polskie prawo. W Polsce
    istnieją przepisy prawne, które mają na celu chronić odbiorców przed
    SPAM-em. Głównym aktem prawnym regulującym tę kwestię jest ustawa z dnia
    18 lipca 2002 r. o świadczenie usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020
    r. poz. 344 z późn. zm.). Ustawa wprowadza kilka zasad, celu ochrony
    odbiorców przed SPAM-em:

    1) Zgoda odbiorcy: Wysyłanie SPAM-u jest dopuszczalne tylko w przypadku,
    gdy odbiorca wyraził na to wyraźną zgodę. Zgoda ta musi być udzielona w
    sposób świadomy, dobrowolny, jednoznaczny i przedstawiony w sposób
    zrozumiały dla odbiorcy. Zgoda może być wyrażona na piśmie, ustnie,
    elektronicznie lub w inny sposób.

    2) Prawo do cofnięcia zgody: Odbiorca ma prawo w dowolnym momencie
    cofnąć udzieloną zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną, w
    tym SPAM-u.

    3) Informacja o nadawcy: SPAM musi zawierać informacje o nadawcy w
    sposób jednoznaczny umożliwiający identyfikację, takie jak prawdziwe
    imię i nazwisko lub nazwę firmy, adres poczty elektronicznej lub inny
    kontakt.

    4) Możliwość sprzeciwu: Odbiorca ma prawo w dowolnym momencie sprzeciwić
    się przetwarzaniu swoich danych osobowych w celach marketingowych, w tym
    w przypadku wysyłania SPAM-u.

    5) Sankcje: Osoby, które wysyłają SPAM wbrew przepisom ustawy o usługach
    drogą elektroniczną, mogą być ukarane grzywnami, a także obowiązane do
    naprawienia szkody wyrządzonej odbiorcom.

    Założenia szczytne, ale wszystko rozbija się o art. 10 tej ustawy.
    "Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej
    skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą
    środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty
    elektronicznej." To "rozwala system", bowiem nie mam zakazu wysyłania
    SPAMu do firm.

    To daje takiemu nadawcy możliwość odparowania ciosu poprzez zarzucenie
    pomówienia, no bo skoro zakazu nie ma, to i SPAMm-em to nie jest.
    Pytanie, którą definicją się posługujemy? Bo tu może to być źródłem
    problemów.
    --
    Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1