  • Data: 2004-10-30 22:55:50
    Temat: Re: POZWY O ODSZKODOWANIA - NIEHUMANITARNE WARUNKI W ARESZTACH
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 30 Oct 2004 22:06:05 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> napisał:

    > Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    > napisał w
    > wiadomości news:opsgoxwxlgmg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > Sędzia to nie jasnowidz. Jego zadaniem jest stwierdzenie, czy istnieją
    > wystarczające dowody by uznać oskarżonego za winnego. Nie zaś, czy
    > oskarżony
    > jest winny. Mała subtelna różnica, a pozwala psychicznie przetrzymać
    > kontrowersyjne wyroki.

    Gdy nie ma dostatecznych dowodów winy - zgadzam się, ale co wówczas, gdy
    wyrok zależy w zasadzie od tego komu dajemy wiarę gdy obaj świadkowie są
    równie wiarygodni? rzut monetą? Raz napisałem dwa uzasadnienia do jednej
    sprawy - skazujące i uniewinniające. I oba zostały ocenione jako dobre, i
    oba by się utrzymały w II instancji. To przy takich sprawach jest problem
    czy lepiej wsadzić niewinnego czy lepiej uwolnić bandytę.

    > W polskiej praktyce ta rola sędziego zostaje zakłócona, bowiem często
    > ułomne
    > są działania prokuratorów. Chodzi o to, że z uwagi na konieczność
    > zorganizowania pracy prokuratury na rozprawę często przychodzi
    > prokurator,
    > który nawet akt sprawy nie przeczytał.

    Przez jakiś czas prokurator. który prowadził postępowanie przygotowawcze
    był z urzędu wyłączony od udziału w sprawie.

    > No i sędzia musi przejmować w swoje ręce inicjatywę.

    W zasadzie nie musi...

    > Zobaczcie nawet na filmy dotyczące prawa anglosaskiego. Tam sędzia
    > siedzi i słucha. To prokurator usiłuje dowieść winę oskarżonego, a
    > obrońca obala
    > dowody. Sędzia tylko słucha, co z tego wyniknie.

    To byłoby fajne. Ale jeszcze nie prędko będzie u nas. na razie cos takiego
    wchodzi w ostatniej noweli kpc.

    > No i nie może skazać kogoś tylko dla tego, że istnieje spore
    > prawdopodobieństwo, że facet po wyjściu z sądu zamorduje kogoś. To już
    > lekki absurd mieć o coś takiego pretensje do sądu. No przecież nie mógł
    > skazać
    > mordercy za zabójstwo, zanim morderca je popełnił.

    zalatuje "raportem mniejszości" co?
    Ale problem dotyczy tylko sytuacji gdy zarówno wina jak i niewinnośc jest
    wątpliwa, gdy oba wyroki udałoby się uzasadnić. Wtedy trzeba zdecydować
    czy lepiej aby niewinny siedzia, czy lepiej aby winnych chodził na
    wolności.

    --
    Falkenstein