  • Data: 2004-06-04 16:48:18
    Temat: Re: Może trywialne - skręt w lewo na rondzie
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Artur, a w jakiej kolejności stosuje się w tym wypadku przepisy?
    Nie ma kolejności przepisów - stosuje się je tak po prostu wszystkie
    razem. Kolejność jest jedynie między przepisami, a znakami czy
    sygnalizacją.

    >było tak, jak piszesz, to samochód dojeżdżający do ronda miał by
    >pierwszeństwo przed tym w rondzie pomimo czerwonego światła.
    Sęk w tym, że pierwszeństwo nijak się ma do sygnalizacji świetlnej.
    Sygnał zielony oznacza zezwolenie ma wjazd za sygnalizator - i tyle!
    Żadnego pierwszeństwa NIE ustala ! Weź przypadek zielone światło na
    skrzyżowaniu, jeden pojazd skręca w lewo, a drugi jedzie na wprost -
    obaj mają zielone i co wniosek, ze obaj mają pierwszeństwo ?
    Pozabijają się !

    >rondo, czy skrzyżowanie z wysepką na środku w praktyce nic nie zmienia.
    Robert, wierz mi, wpasowałeś się w błędną teorię i naprawdę nie masz
    racji. Zanosi się na długą dyskusję, a ja nie bardzo mam na nią
    ochotę. Skrzyżowanie oznaczone znakiem C-12 to tzw. rondo i żadna
    sygnalizacja tego nie odwołuje.
    Napiszę tylko tyle skrzyżowanie z sygnalizacją lub bez niej jest
    zawsze skrzyżowaniem i sygnalizacja nie może zmienić faktu, ze jest to
    dalej skrzyżowanie. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym także. Na dodatek
    NIE wolno o tym zapominać (zapewnie o tym nie wiesz), ale istnieją
    diametralne różne zasady pierwszeństwa przejazdu pojazdów szynowych.
    Ogólnie rzecz biorąc na tzw. rondzie bez sygnalizacji pojazd
    opuszczający skrzyżowanie ma pierwszeństwo, a jeśli ruch jest
    kierowany sygnalizacją NIE ma pierwszeństwa. Czyli na rondzie tak, a
    na rondzie z sygnalizacją NIE, dlatego mając sygnalizację trzeba
    jeszcze pamiętać czy jestem na rondzie czy też nie.

    >Jak znaków takich nie ustawisz, to i tak wysepki objeżdża się z prawej strony.
    Akutat kierunek objeżdżania jest zależny od strzałek na znaku C-12, a
    głowna róznica nie jest w kierunku, ale w pierwszeństwie. Na "zwykłym"
    skrzyżowaniu (także z wysepką), jeśli zanki nie nakazują inaczej
    pierwszeństwo mają wyjeżdżający z prawej, a na rondzie nie mają.

    >Zresztą nie ma to większego znaczenia i są to dywagacje akademickie.
    No nie powiedziałbym.

    >Wyjeżdżając z ronda dajesz prawy kierunkowskaz, a nie lewy - i mam
    >nadzieję, ze tego nie negujesz.
    Popieram dwiema ręcami (i stosuje od lat w praktyce)

    >Jeśli przy działających światłach tak uczynisz, to też się nic nie stanie.
    Uważam, że sygnalizacja świetlna niczego też w kwestii sygnalizowania
    nie zmienia - używać należy kierunkowskazu zawsze.

    Artur Golański