    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lokalizator
    Date: Wed, 10 May 2023 09:30:40 +0200

    > Autonomiczny, to realizujący jakiś-tam plan, program, czy zadanie bez
    > bezpośredniego udziału operatora. Natomiast nie ma żadnego powodu, aby
    > ten operator nie miał pozostawac z tym dronem w kontakcie. Jak go
    > programuje, poleć sobie tam i tam, to nadal masz kontakt. Dlaczego
    > zakładasz, że nie miałoby być kontaktu?

    Bo gdyby miał kontakt, to by wiedzieli choć, gdzie ostatnio ów DRON leciał.

    > Ale fakt, nie pomyslałem, że ktos moze chcieć poleciec dalej niż pozwala
    > mu na to zakres nadawczo-odbiorczy, tylko nie wiem czy w normalnych
    > warunkach to jest mądre działanie, tym bardziej, że przecież baterii po
    > drodze sobie nie zmieni. Tu trzeba by wiedziec co to był konkretnie za
    > dron.

    Dokładnie. Jeśli DRON wysyłano na "misję" poza zasięg radia operatora,
    to zapewne był to bardziej wypasiony dron zdolny na lot kilka
    kilometrów. Jak się mu coś "porypało" i sobie poleciał gdzieś bez
    kontroli do końca baterii, no to teren poszukiwań może być naprawdę
    duży. Zresztą mógł wpaść do jeziora, czy rzeki i w ogóle nigdy nie
    zostanie znaleziony. Może leżeć gdzieś w jakimś lasku w miejscu poza
    ścieżkami i jakiś grzybiarz go znajdzie za kilka lat.

    Inna sprawa, że taki DRON jest już statkiem powietrznym. Czy jego
    zaginięcie nie powinno być przedmiotem badania ULC? Teraz zgłasza się
    przez https://e2.aviationreporting.eu/reporting. Podejrzewam, że
    kosztujący 200.000 zł DRON pewnie miał więcej, niż 950 gram, choć
    pewności nie mam.

    No i lot bez kontroli operatora, to też nie są przelewki. W przestrzeni
    niekontrolowanej lata masa różnych statków powietrznych. To, że DRON
    spadł, to jeśli tylko nie narobił szkód na ziemi, to mały problem. Ale
    on leciał bez kontroli pewnie kilka kilometrów i mogło dojść do kolizji.
    Zakładam, że nie był w miejscu zgłoszenia lotu, bo by wiedzieli, gdzie
    to jest.

    --
    (~) Robert Tomasik