eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKoszty reklamacji i niezgodność towaru z umową [allegro] [długie] › Re: Koszty reklamacji i niezgodność towaru z umową [allegro] [długie]
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Koszty reklamacji i niezgodność towaru z umową [allegro] [długie]
    Date: Fri, 11 Dec 2009 00:28:29 +0100

    On Thu, 10 Dec 2009, Marcin Majchrzak wrote:

    > Przelewem bankowym, przed wysyłką oczywiście.

    No to zwolnione z obowiązku kasy rejestrującej.

    > Na aukcji było, że dołącza paragon lub na życzenie fakturę VAT. Ja stwierdzam
    > jedynie, że paragonu nie dostałem (a o fakturę nie prosiłem).

    OK. Ale to znaczy że nie dotrzymał umowy, a nie że naruszył przepisy
    podatkowe.

    > Szczerze mówiąc, średnio to rozumiem, a jeszcze mniej się znam - sprzedawca
    > może nie fiskalizować sprzedaży

    Tak. Niekiedy tak. I mamy taki przypadek na tapecie :D

    > a rozliczać się z US przez jakieś raporty
    > bankowe?

    Nie.
    Ma obowiązek zaewidencjonować taką sprzedaż.
    Jak to zrobi - jego sprawa, acz dla KPiR przepis przewiduje wykaz
    transakcji nie dokumentowanych f-rami i nie ujętych na kasie.
    "Raporty bankowe", a ściślej możliwość sprawdzenia wyciągu bankowego,
    służą do kontroli urzędowi skarbowemu - przepis wymaga wykazania "która
    wpłata jest za co", co ułatwia kontrolę wyrywkową (w przypadku allegro
    jak jest numer transakcji i ew. nick to mamy jednoznaczne przypisanie).
    Dlatego właśnie (że trudno zachachmęcić) można nie nabijać na kasę
    transakcji opłacanych "bankowo z opisem" (są wyjątki, ale pomińmy je,
    płyt CD/DVD do Twojego towaru nie dołączał :D)

    > Jak rozróżni wartość sprzedaży od kosztów wysyłki?

    Nijak.
    Nie ma takiej potrzeby.

    To co sprzedający określa mianem "kosztów wysyłki" i *dolicza do ceny*
    stanowi jego przychód, normalny przychód, taki sam jak "reszta ceny".
    Matomiast *poniesione* wydatki (opłata dla poczty, robocizna itede)
    są ujęte w kosztach, owszem, ale na traktowanie ich po stronie "zwrotu
    przez klienta" nijak to nie wpływa.
    Gość ma:
    - wycenę 18,50 zł "za towar"
    - wycenę 12,00 zł "za wysyłkę"
    - faktyczną wpłatę 31 :P zł przypisaną do tej transakcji
    - koperty, które kiedyś kupił (ma kwit)
    - klej j.w.
    - opłatę za konkretną paczkę 8,50

    ...to w dokumentach ma:
    - 31 zł przychodu, *chyba* że 0,50zł odesłał klientowi lub wyraźnie
    przeznaczył do odesłania (jako nienależną nadpłatę), bo wtedy
    ma oczywiście 30,50zł przychodu
    - ujęte już wcześniej koszty kopert, klejów itp
    - 8,50 kosztu za wysyłkę

    W ewidencji VAT ma 31 zł brutto przychodu, z czego
    musi wyznaczyć należny VAT, i być może skoryguje 0,50 zł
    "podstawy" o ile je odeśle.
    Część VAT się mogła "odliczyć" (jeśli zakup kopert był na f-rę
    VAT na przykład).

    pzdr, Gotfryd