    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Korelacja
    <j...@4...com>
    <6218c708$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <8ex8e924lemi.1brycgnj6lnty$.dlg@40tude.net>
    <6218dba0$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <yxvkkjnn0dif$.1pt9wak0yw3vn$.dlg@40tude.net>
    <6218e3fd$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
    <1e9efm6filwjo$.1t9x4rpeduhl8.dlg@40tude.net>
    Date: Sat, 26 Feb 2022 00:06:08 GMT

    On 2022-02-25, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > Jakoś nie widzę:
    > https://drive.google.com/file/d/1VN1fwmBDzwD3UHprUVD
    OmurHlg4HObMb/view

    > Najgorzej w Belgii, najlepiej w Finlandii.
    > Gdzie dasz, niekoniecznie cienką, czerwoną linię.

    Z tego faktycznie nic nie wynika, nawet współbieżność trendów (co by nie
    mówić korelacja). Szwecja wysoko w zgonach, zapewne dzięki polityce
    ograniczonych, kowidowych restrykcji. To może być przykład czynnika,
    którego wpływ jest istotnie bardziej znaczący niż ten spowodowany
    różnicami w PKB. A dale, ile osób mieszka w mieście, a ile na wsi; jak
    rozwinięta jest komunikacja publiczna (jaki jest udział społeczeństwa,
    który korzysta); jaki jest w społeczeńswtie odsetek warcholstwa (stopień
    dojrzałości społeczeństwa - chęć poświęcenia własnej wygody dla
    bezpieczeństwa innych osób). Itp. Tego (szczególnie poziomu restrykcji i
    warcholstwa) nie sposób w prosty sposób skwantyfikować.

    Na innym wykresie (Shrek wklejał, nie wiem co warte jest źródło, niby
    EU?) https://zapodaj.net/6c2a14b047c08.png.html, gdzie faktycznie
    "widać" demoludy, mamy już po wprowadzeniu szczepionek i od poziomu
    wyszczepienia. Jakby ten wykres zrobić vs. PKB by wyszło że widzimy
    więcej krajów o podwyszonej liczbie zgodnów wsód tych z mniejszym PKB.
    Nawet Grecja by się się ładnie załapała. Tylko, że jakbym miał
    obstawiać, to prędzej spodziewałbym się tu korelacji pomiędzy stopniem
    wyszczepienia i PKB/demoludowością, niż PKB i liczbą zgonów. Ale też
    Shrek nie kontestuje w żaden sposób, że szczepienia chronią przed
    zgonami, więc nadal się naparzacie bez sensu.

    --
    Marcin