  • Data: 2022-08-19 12:47:24
    Temat: Re: Konin - jest akt oskarżeni
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.08.2022 o 12:24, J.F pisze:
    > Ale jak to wsrod ludzi wygląda - gdzie trzeba trafic, zeby padł jak
    > martwy od razu?
    > Bo mi sie tam naiwnie wydaje, ze wiekszosc trafionych nie w glowę
    > to jeszcze chwile żyje. Moze przytomnosc tracą, ale ciagle zyją.

    Zależy czym trafisz i jak daleko od głowy. Nie widzę sensu prowadzenia
    dyskusji naukowej publicznie w tematach tego typu. Jeśli Cię temat
    interesuje, to poszukaj sobie opracowań Politechniki Kieleckiej, bo tam
    to badano i chyba większość biegłych obecnie na tych wynikach się
    opiera. Są ładne wykresiki. Policzona energia.

    W dużym uproszczeniu, w chwili trafienia pociskiem po organizmie
    rozchodzi się fala ciśnienia, która może spowodować pęknięcie naczyń
    krwionośnych w mózgu i śmierć w mechanizmie zbliżonym do pęknięcia
    tętniaka. Serce jeszcze będzie chwilę biło, ale tak naprawdę śmierć jest
    nieodwracalna. Choć otworek jest nie za wielki i przykładowo w kończynie
    z dala od większych naczyń krwionośnych.

    Jeśli pacjent w ten sposób nie umrze, to o ile nie zostanie uszkodzone
    serce (też ciśnienie może go przykładowo rozerwać) albo któreś bardzo
    duże naczynie krwionośne powodując niemożliwy do opanowania w ramach
    Pierwszej Pomocy krwotok wewnętrzny, to przy właściwej "pierwszej
    pomocy" pacjent ma bardzo duże szanse na przeżycie.

    Na wojnie przeważnie problemem jest szybka pomoc i ewakuacja. Jest kilka
    innych możliwych problemów - kłopot z dojazdem i brak możliwości
    wezwania "śmigła" przykładowo. Albo brak osoby, która może udzielić
    pomocy rannemu. Ale dalsze powikłania, to jest kwestia kilku godzin, a
    nawet dni (jak o zakażenia chodzi).

    No i to nie gwarantuje powrotu do całkowitego zdrowia. Pocisk trafiający
    w kręgosłup (przykładowo) może spowodować częściowy paraliż. Jak trafi w
    jakiś ważny organ wewnątrz tułowia, to konieczne może się okazać jego
    wycięcie. Ale to już zupełnie inna sprawa.

    --
    Robert Tomasik