    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszzce o pierwszenstwie
    Date: Sat, 07 May 2011 14:30:01 +0200

    W dniu 07.05.2011 13:00, SDD pisze:
    > Kierowca z naprzeciwka jednakze ma znak STOP i jesli stosuje sie do
    > przepisow, to ma obowiazek sie zatrzymac - a ja, jako ze STOP juz
    > "odbebnilem" w tym czasie moge ruszyc i przed nim skrecic w lewo.
    > Jesli tak zrobie, to czy wymusilem pierwszenstwo?

    Nie. Przeczytaj definicję ustąpienia. W skrócie: Ustąpić pierwszeństwa
    to powstrzymać się od ruchu, jeżeli mój ruch na kogoś wpływa. Skoro twój
    ruch nie wpływa, możesz jechać.

    Warto o tym pamiętać, bo np. często stoję za jeleniami, którzy na
    skrzyżowaniu T jadą z nóżki w lewo. Daszek ma pierwszeństwo, ale z lewej
    strony daszka ciąg pojazdów wykonuje prawoskręt, więc nóżka w lewo może
    jechać bo daszek w nóżkę z prawej i tak czekają na prawoskręcających.

    > Zalozmy, ze nie poczekalem - ten zwolnil tylko (wyraznie zwolnil), ale sie
    > nie zatrzymal i dzwon!
    > Podejrzewam, ze ja bede winny - ale jak to sie ma do Art 4 PORD

    No niestety jest to ciężkie do rozstrzygnięcia tak niestety... Podobno
    sądy jednak wolą przyznać rację temu, kto algorytmicznie miał
    pierwszeństwo, bo ciężko orzekać bez nagrania jak to było naprawdę :(

    --
    Przemysław Adam Śmiejek