    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: I znowu policjanci zabili ! Wymiękam :(
    Date: Mon, 10 May 2004 16:44:42 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc248.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    news:Xns94E5329BBF870dmicfgpolboxcom@10.7.19.101...

    > A jeżeli praktycznie mozna - to nie nadaje się do wykorzystania
    > w policji. Nie amunicja, ale jak AL pisał: człowiek.

    Z tym, się zgodzę. Tutaj ktoś dał potwornie ciała. Choć uważam, że winnym
    niekoniecznie jest policjant który nacisnął spust.

    > A nie powinny...

    Wiesz, ta instytucja tak działa, ze wiele rzeczy które niepowinny są tu na
    porządku dzienny, nie chce mi się wymieniać. W końcu doszło do nieszczęść
    i może ktoś walnie w stół, bo symptomy katastrofy widać od dawna. Policja
    zaczyna zjadać już własny ogon. Nie można ludzi z jednej strony
    eksploatować do granic, z drugiej strony straszyć, ze może być gorzej, z
    trzeciej udowadniać, że jakby se miotłę do d... wsadzili, to by jeszcze
    zaoszczędził na sprzątaniu, bo to przy okazji i później jeszcze oczekiwać
    profesjonalizmu. Niestety ciągłe oszczędności doprowadziły do miejsca, w
    którym mogą się odbić czkawką.

    > Zaraz, moment: "równoznaczne"?

    Równoznaczne co do niebezpieczeństwa ewentualnych skutków. Bo z punktu
    widzenia prawa tak strzelba jest na poziomie pałki czy RMG. No ale jak
    pokazała Łódź, to i od strzału strzelby może ktoś zginać. Wystrzelono 6
    takich pocisków. Dzięki bogu, że tylko dwa trafiły ludzi, bo mogło być
    sześć trupów. Ja wiem, ze to marna pociecha w tej sytuacji, ale jednak.

    > Nie odwałyłbym się strzelać z breneki (tej typowej ołowianej)
    > do samochodu, w blok silnika, z odległości większej niż parę metrów.
    > Breneka po 20 m "tańczy" po 30cm w powietrzu, i daje zupełnie
    > nieprzewidywalne rykoszety.
    > W telewizorni widzę, że policję wyposażono w strzelby o dość krótkich
    > lufach (do skeeta się bardziej nadających) co dodatkowo potęguje
    > kozłowanie breneki. Do czego się w policji przydają breneki?
    > Bo do strzelania "w blok silnika" po Poznaniu wiemy, ze nie.

    Do strzelania w bloki silnika, przestrzeliwania przeszkód (np. drzwi) i
    innych temu podobnych rzeczy. Na upartego w ostateczności do strzelania do
    człowieka na przykład przez przeszkodę. No ale wówczas musisz się liczyć z
    tym, że używać to należy tak jak broni palnej.

    W Poznaniu nie użyto, bo nie mieli tego.

    > 7mm? Toż to już nawet nie 000, to loftki, na wilki.
    > Pan komendant wyraźnie powiedział: penetrująca typu breneka.

    Są dwa rodzaje amunicji ostrej. W Łodzi pomylili z breneką, więc nikt nie
    mówi o innych rodzajach. Ale istnieje jeszcze amunicja śrutowa. To jest
    śrut o średnicy niecałych 7 mm i ma łuskę w kolorze granatowym.

    > Ja wiem, że koszty, itd. ale czy nie byłoby sensowniejsze wyposażenie
    > policji w oddzielne jednostki broni, tylko do amunicji
    > "o zminimalizowanym ryzyku"?

    Nie da się. Tu nie chodzi o koszty. Tu chodzi o taktykę użycia. W wypadku
    wielu działań nie wiesz do końca, do czego użyjesz strzelby. Gdyby na
    przykład do amunicji gumowej miała inny kaliber (jest taka techniczna
    możliwość), to wówczas musiał byś zabierać całą masę broni ze sobą.