    Subject: Re: I kolejny...
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Kviat
    Date: Sat, 6 Feb 2021 15:35:39 +0100

    W dniu 06.02.2021 o 14:02, Shrek pisze:

    > Zapewne nie byłby on uznawany przez społeczność międzynarodową, więc
    > ciężko by było dyskutować na ten temat w oparciu o nasze rozumienie
    > prawa. W naszym rozumieniu to nie byłoby prawo, bo prawo jest stanowione
    > przez państwo, a to nie byłoby przez nas uznawane.

    Korea Płn. jest uznana przez społeczność międzynarodową jako państwo,
    więc nie jestem taki pewien, czy takie hipotetyczne państwo nie byłoby
    uznane.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwa_%C5%9Bwia
    ta

    Chociaż faktycznie jest kilka państw, które nie są uznawane jako państwo.

    Jeżeli kryterium uznania jakiegoś tworu jako państwo byłoby
    przestrzeganie cywilizowanych norm prawnych, to wiele państw z tej listy
    powinno wylecieć. A tak nie jest. Wiec "Zapewne nie byłby on uznawany
    przez społeczność międzynarodową" wcale nie jest takie pewne.
    Jak widać przestrzeganie cywilizowanych norm prawnych jest nie tylko
    niewystarczającym kryterium, lecz często nawet kompletnie nieistotnym
    żeby społeczność międzynarodowa uznała jakieś państwo jako państwo.

    Wydaje mi się, że większe znaczenie ma kryterium siły (ekonomicznej,
    militarnej itd., ścieranie się interesów tej całej społeczności
    międzynarodowej) takiego tworu. A kwestie systemów etycznych tam
    obowiązujących są na jednym z ostatnich miejsc.

    Pozdrawiam
    Piotr