    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dura lex, sed lex
    Date: Thu, 9 Nov 2023 12:53:29 +0100
    <uhtiir$rkl$3$Shrek@news.chmurka.net> <MGA0N.73967$6L_4.56412@fx14.ams1>
    <ui0c58$ju8$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <137fxbix0c90w$.gd40x47g5pb7$.dlg@40tude.net>
    <bnW0N.78478$3_a2.10970@fx12.ams1>
    <ui2hk2$2ui$58$RTomasik@news.chmurka.net>
    <BEf2N.79590$U4F3.28755@fx09.ams1>
    <uidn13$3a4$6$RTomasik@news.chmurka.net>
    <uidp71$2ak$4$Shrek@news.chmurka.net> <fPz2N.29133$dr77.6158@fx01.ams1>
    <uiejij$krl$2$RTomasik@news.chmurka.net>
    <WVA2N.29135$dr77.5271@fx01.ams1>
    <uig61m$krm$5$RTomasik@news.chmurka.net>
    <fuqz57i3pspw.lr7lwslbdkeo$.dlg@40tude.net> <56V2N.8$4Fc2.5@fx14.ams1>
    <1myugqejxh$.7ed9q9q5adp.dlg@40tude.net> <ao_2N.12$glg4.7@fx11.ams1>

    On Thu, 09 Nov 2023 05:47:50 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Skąd wiesz jak mu wychodzi? :)

    Chyba raz widziałem w działaniu, moglem tez czytac opinie tych, co
    musieli użyc ..

    > Co to jest w tym Unixie bo tam trochę tych systemów plików jest...

    Akurat dawniej był zazwyczaj jeden, dzis to sie chyba ext2 nazywa.

    Unixy juz sie dorobiły undelete, czy nadal niekoszerny?

    > Na tym polega problem z buforem. Być powień, bo inaczej głowica będzie
    > latać. Nb. jak to wyglada przy hybrydach hdd z ssd? Może tam by nie
    > latało?

    SSD/Flash ma duzą wade - w pamięci są dosc duze bloki, po kilkaset kB,
    które można skasowac w całosci, a potem mozna wpisywac i dopisywac
    dane, ale nie można ich zmienic.
    Chcesz np zmienic długosc pliku w katalogu, raptem 4 bajty - nie da
    sie, trzeba wczytac cały duzy blok do RAM, zmienic dane w RAM,
    skasować blok, zapisac wszystkie dane co tam były i powinny być z
    pamięci. W dodatku bloki sie zuzywają dosc szybko (około 10 tys
    zapisów), wiec popularne obszary najlepiej zapisac na nowym bloku.

    Wiec nie dziwi chęc odłozenia zapisu mozliwie długo

    No i w tych hybrydach do SSD trafiają chyba czesto odczytywane pliki.
    Taki cache.

    > Zaleta taka, że jak zabraknie prundu to widomo gdzie miał być zapisany
    > kolejny blok. Czy się zapisał to inna sprawa, ale w odwrotną stronę
    > nawet nie wiemy gdzie ten blok mógł sie zapisać.

    Tak, wstepna alokacja ma sens, pisałem o tym.
    Myslałem, ze co innego masz na myśli.

    No ale przydałoby sie chocby wiedziec jak długi ten plik bedzie, a
    tradycyjne API tego nie robią.
    Akurat w rejestratorach sporo plików moze miec podobną dlugośc,
    bo to np będzie jedna klatka, czy 1 minuta filmu ...

    > Nie watpię, ale obecnie to 10-25kl/s jest raczej standardem.

    Im wiecej, tym większy sens mają "filmowe" formaty/kompresje.

    J.